söndag 27 mars 2011

Romantisk middag m extrafamiljen

Va hos Mike och Äpplet igår och käkade tapas. Ungarna fick bada ihop. De glodde på varandra, tog leksaker ifrån varandra, ryckte varandra i håret samt skvätte vatten på varandra. True love alltså.

Jäl var inte med, han hade avslutning med fotbollen. De var hemma hos oss och drack öl (och kollade på fotboll). Sedan bowlade de, men då hade jag och Dejan redan gått till Äpplet och Mike dårå. Alltså, de bowlade inte hemma hos oss. Utan då var de på stan. Bowla hemma hos oss hade varit en mkt dålig idé!

Jag och de äkta makarna ba käkade tapas och drack vin, hade tända ljus. Ni vet, lite romantisk middag! *femte hjulet*

Äpplet hade köpt vuxenglass. wienernougat och punch russin. Så då åt vi det och diskuterade Juholts installationstal (som jag sett tidigare på dagen. Och ni ba: really? Och jag ba: yes, really!)

Förstår att ni också är nyfikna på vad jag tycker om Juholts installationstal! Jag tycker så här:

+:
Bra talare. Kan bli roliga debatter framöver (önsketänkande?)
Snabbt tempo (jag gillart, hata släpiga politiker)
Ganska visionärt och framåtblickande
Berörde många ämnen
Snyggt grepp att tala om "social demokrati" snarare än "socialdemokraterna". Jag tilltalades av det.
Avslappnad, nästan humoristisk (!!)
De sossar som röstade på vänstern i förra valet kommer med stor sannolikhet att rösta på sossarna nästa gång.

-:
Detta eviga tjat om Palme.
Använde sig (för) ofta av uttjatade begrepp som inte betyder ngt för mig, typ "folkhemmet" och "solidaritet". För mig är det svunnen tid och begrepp som förlorat innebörd. Nya ord på gamla begrepp, tack!
Lite för vänster för min smak.
Kändes knepigt när han snurrade in sig i ett resonemang kring att sossarna är för marknadsekonomi men mot kapitalism, för att i nästa sekund hylla den amerikanska drömmen.
Ett steg tillbaka - helt plötsligt känner jag att Mona kanske stod för förändring och förnyelse ändå.
En gubbe är en gubbe hur man än vänder och vrider på saken.

Betyg: På det hela tycker jag att det inte var långt ifrån "lift off".

2 kommentarer:

Miss Baglady sa...

ni mkt kultiverad.

emster sa...

haha. inte direkt. men vi kan kolla teve!! :-)