torsdag 10 mars 2011

en annan sak

allt är inte bra. jag har en konstig, jobbig  känsla i magen. är inte sjuk utan tänker så mkt på alla fina ungar som far illa, är sjuka, inte är glada, som längtar efter kärlek, efter att få vara friska, älskade, fria. tänker på dem som inte får leva färdigt. på varenda unge tänker jag. kan inte läsa tidningen. kan inte se på nyheterna.

vad ska man göra? hur ska man engagera sig? hur hjälper man ungarna, familjerna? vad gör man? Obs, inte retoriska frågor. jag vill hjälpa.

12 kommentarer:

lenniken sa...

jag tänkte också. och på mammorna (oftast mammor) som inte har nån avlasting.
och nu ringde jag och anmälde att vi kan bli kontaktfamilj om nån behöver.
*extramormor* nej jag menar *-moster*

lenniken sa...

ps. socialtjänsten (närmaste) ringer man

emster sa...

åh vad bra gjort! jag har suttit och googlat kvinnojourer. bli voluntär, svara i telefon och sånt. men vet inte om jag klarar det...

emster sa...

volontär menar jag

lenniken sa...

så kände jag också - vet inte om jag klarar. Och kvinnojour - nej för feg o blödig, skulle ta allt personligt. Familjehem - nej inte tillräckligt bra o stabil förälder. Kontaktfamilj,ja, de som jag känner är typ "barnvakt" avlastning, varannan helg, nån eftermiddag då o då. Vet ju inte hur det är där du bor dock, men ingen biter huvet av dig om du ringer socialtjänsten (tror jag)

Mirijam sa...

Avlastningsfamilj låter ju jättebra! Och jag tror att man klarar mer än vad man tror, om inte annat så för att man samtidigt känner att man gör skillnad, att man gör vad man kan, till skillnad från nu när man inte gör någonting.

Play as if there's no tomorrow sa...

Börja med att spruta in lite pengar till Bris. Bris mkt bra. Sen är kontaktfamilj/person också mkt bra. Och kanske läxläsning? Då får man ju en kontakt som kan vara både läxor och annat. Röda Korset m fl har barnverksamheter för flyktingbarn också. KRAM för att du är så fin.

emma sofie w sa...

Rädda Barnen har också en hel del grejer, föräldrartelefon och liknande. Kolla www.rb.se.

Annars så tycker jag avlastningsfamilj verkar vara bra eller som Play as if skriver, läxläsning, där tror jag man kan göra mycket nytta. Finfinfinfint av dig!

Anonym sa...

Läxhjälpen i Kista? You and me? Två timmar i veckan?

Linda sa...

Jag tror kontaktfamilj är bra, och så vet jag att tex röda korset har läxläsning i många kommuner, där man kan anmäla intresse. Ett ytterligare alternativ är ju att fundera lite politiskt. Då barnfattigdomen ökar med regeringens politik är det kanske en bra idé att påverka i annan riktning.

Fröken Sverige sa...

Vilket bra inlägg och vilka bra svar. Blir så glad! att det finns en vilja att förändra. att hjälpa.

emster sa...

Tack alla för tips! Ska kolla upp och se vad som kan passa mig!