måndag 14 juli 2008

Dags att skrota monarkin

Jag och Jäl sitter i Twiggy (vår bil) på väg ner till Landet. Det är kronsprinsessan Victorias födelsedag. Hon fyller 31. Vi diskuterar lite. Jäl gillar Kungen men inte monarkin. Jag gillar inte Kungen eller kungafamiljen eller monarkin. I Dn står det att Victoria inte kan välja religion. Det går inte för sig. Då måste hon bort. Endast den "RENA evangelistiska läran" är gott nog åt Sverige. Fint.

Hennes pojkvän sedan en trillion år finns inte på plats. Det går nämligen inte heller för sig. Det kanske kan missuppfattas om han är med. Missuppfattas hur? Alla vet att de är ihop och det finns ingen som tror att de inte har gängat. Snarkvarning.

Födelsedagen skall som vanligt firas med stort "barnkalas" på Öland. Stackars Victoria får sitta i folkdräkt, skratta åt pinsamma pinsamma saker och klappa i händerna åt töntiga töntiga artister. Why?

Vi ser spektaklet på tv senare på kvällen. Självklart i rent studiesyfte. Och för att vi blir tvingade av Mami som tycker att det är toppen och ringer flera gånger för att vinna hem Årets kock. Pekingresan med OS-biljetter lockade inte till ett enda litet ynka samtal.

Jag och Jäl blir upprörda över kronprinsessan och hennes priviligierade familj: hur kan vi i det moderna Sverige tycka att det är OKEJ att födas till en titel? Hur kan vi tycka att det är OKEJ att Victoria måste, enligt lag, fråga sin pappa om lov för att få gifta sig? Hur kan vi i Sverige tycka att det är OKEJ att om nu Victoria skulle få gifta sig med en simpel egen företagare så måste han antagligen sälja sitt företag för det är liksom inte passande att han försörjer sig själv?

Kungafamiljen kan inte heller åtalas.
Kungen är vår statschef. Oavsett hur lite vi tycker att det spelar någon roll: "Kungen röstar ju inte ens, hans makt är formell - inte verklig", så är det ett faktum att kungen är vår statschef och han kan inte åtalas! Är det inte någon som tycker att det här är bajs? Det är sjukligt! PINSAMT! Vill fly landet.

Och varför anger alla "höjer Sveriges varumärke" (??) som anledning till att ha kvar monarkin? Om vi på allvar har kvar kungafamiljen i PR-syfte vad finns det då för anledning till att de skall bygga upp en förmögenhet? Varför går inte "produkten" Kungafamiljen plus-minus-noll varje år?

Äh, jag kan hålla på i timmar. Men ni fattar ju själva: Ideologiskt vill ingen ha kvar dem. Inte sossarna, inte moderaterna. Men sossarna har inte guts nog och moderaterna är kompisar med kungen så de vågar absolut inte! Mesiga Sverige mesar ur och får för evigt ha kvar dessa förkastliga värderingar att vissa är värda mer än andra.

Dags att skrota monarkin. Dags att Sverige blir republik. Då kan både Kungen och Vickan ställa upp i val och fortsätta vara högste statschef. Helt ok. Mer än ok:
Demokratiskt!

6 kommentarer:

Felicitas sa...

Ja, vi har ju diskuterat det där förr. Länge. Jag diggar monarkin - som du vet. Tycker att det hör Sverige till på något sätt. Visst, det finns argument som är helt åt fanderns och rent principiellt kan man tycka vad man vill om det. Och jag skulle också kunna hålla på i evigheters evigheter om alla orättvisor vi har i världen/Sverige som inte bara gäller kungafamiljen. Men jag kan bjuda på det när det gäller kungafamiljen, jag kan göra ett litet undantag från mina principer när det gäller monarkins vara eller icke vara. ;)

emster sa...

Ja men det är alltid lite kul när man tycker olika. Nu ska vi tjeka frulle, ladda för en ny dag där vi firar att krill fyller en massa år. Tillbaka till Storstaden sedan, då hör vi av oss. Kanske är ni kvar i stan och vi kan leka!

Puss på dig

Ninde sa...

Håller med felicitas där, jag diggar monarkin. Dessutom vill en förkrossande majoritet av svenskarna ha dem kvar. Fler än de som vill ha sittande regering på plats...;)

emster sa...

Ninde: Ja det är ju så, oerhört många svenskar vill ha kvar monarkin. Jag tror att många egentligen inte vill skriva under vad det står för. Men det har blivit typ som falu rödfärg, köttbullar och Pippi Långstrump.

Och alla måste väl hålla med om att det är sjukt synd om Vickan som måste ställa upp på töntigt kalas? ;-)

Anonym sa...

Emma. Ibland tror jag att du och jag är dom enda vettiga personerna på denna jord. Klart dom ska avskaffas, inget att orda om. Vart skriver jag på? ;)
PoK

emster sa...

Bodil! Äntligen, ÄNTLIGEN som gert fylking säger.

vi får starta en ensam desperat protesst.