tisdag 22 februari 2011

Yyyyl!

Har fått första responsen på min text (från en av kursdeltagarna). Behöver jag säga att han sågar den rejält? Han ba "Jag har svårt för språket". Han tycker också att en historia måste vara "uppbygglig" (?). Dessutom tycker han inte att passar det sig att skildra någon som bara går omkring och känner sig värdelös.

Jahapp.

Dagens behållning är att jag också har fått respons från Linn. Hon har gett mkt värdefulla och insiktsfulla synpunkter på texten som jag verkligen kommer att ha användning/nytta av.

Men alltså, hata när gubbar uttrycker att saker inte "passar sig".

13 kommentarer:

Underlandet sa...

Men vadå inte passar sig? På vilket sätt då? Varför inte?
Åh. Gubbstrutt.

inte skyldig sa...

Jag undrar om uppbygglig är ett ord. Säger han så? Jag har svårt för hans språk.

Play as if there's no tomorrow sa...

Och sen när räknas gubbars åsikter?

Anonym sa...

Gubbar kan bara dööööö, du var ju helt magisk.

emster sa...

tack, ni är snälla ni!

Katta Kvack sa...

Ha ha ha ha! OMG, han måste vara typ hundra, i alla fall i sinnet. Skit i honom, jag är alldeles övertygad om att din historia var helt fantastisk, i alla fall enligt den sammanfattning då lade ut här. Och "uppbygglig" - vad fan är det för ett ord? Har aldrig hört det. Tror att det eventuellt kommer från landet hittepåordförattverkaviktig.

emster sa...

Katta: jag vet inte vad uppbygglig är. men min historia är tydligen inte det i alla fall. hehe.

Josefine sa...

Nej jag dör! Uppbygglig??? Men då kan han ju sitta hemma och glo på det där jävla barnprogrammet om nån snusförnuftig sköldpadda som går på barnkanalen hela tiden. Franklin. Jävla Franklin. Jävla gubbe.

emster sa...

HAHA!

Sofia sa...

Vill träffa gubbe. Prata lite bara. Kanske väcka lite med atombomb i örat.

emster sa...

Haha! Du är rolig.

msn00b sa...

Men GAH, jag får ju gåshud av illamående. Tyvärr jo, uppbygglig är ett ord, däremot hade jag ju hoppats på att det "tänk" där just det ordet uppstod var för länge sedan utdött och försvunnet, i skönlitteraturen har det sannerligen inget att göra.
Något kan t ex vara "moraliskt uppbyggligt" och med det menas att detta något som syftas på bidrar till en form av fostran hos den som tar del av det. Exempelvis kan man kalla fabler för moraliskt uppbyggliga på så vis att de visar på vad som är rätt och fel och eventuella konsekvenser av att agera fel.

Att du fick kritik av en människa som tycker att skönlitteratur för ungdomar skall vara "uppbygglig", oavsett om det sedan gäller moral eller annat, tycker jag nog att du skall ta som en komplimang.

Du skriver att han kritiserat att han inte anser det passande att skriva om någon som bara går omkring och mår dåligt, nej du det kan jag tänka mig för just det där gamla tänket om att barn bara skall utsättas för sådant som är "uppbyggligt" gick ju i stort sett ut på att sopa problem under mattan och betrakta ungdomar som mådde dåligt, i synnerhet unga kvinnor, som problem i sig snarare än produkter av det de utsatts för.

Långt arg inlägg jag vet och sorry att jag tog upp så mycket plats, jag blir bara tvärilsk när jag läser sånt där. Usch GUBBE!

emster sa...

msn00b: tack för ditt långa svar! jaha, nu fattar jag vad han menar med uppbygglig. tror han och jag är RÄTT SÅ OLIKA.

och jag vet "gubbar asså". suck.