tisdag 22 februari 2011

Försöker försvara mig själv...

Har nu skrivit svar på kursdeltagarens kritik. Och OBS! Jag vet inte om han är gubbe (gammal) eller bara gubbig. Han kan ju vara ung men väldigt "bestämd och principfast".

Jag svarade i alla fall så här (väldigt balanserat svar om ni frågar mig. Hade helst velat vara spydig och kort i tonen):

Hej.

Först får jag nog säga att jag inte brydde mig så mycket om att skriva en historia från A till Ö. För mig var det svårt att skriva en hel berättelse om en ungdom på bara två sidor.  Jag fokuserade istället att skriva ur barnets perspektiv och valde att skriva ”en början”. I mitt huvud var tanken att den här berättelsen skulle handla om en tjej som kan utvecklas, växa och hitta sig själv för att i slutändan bli ganska nöjd med sig själv och tillvaron. Det jag skickade in var alltså bara själva startskotten när hon så att säga ”hit rock bottom”.

Jag kan förstå att du har svårt för språket men du är ju inte heller riktigt målgruppen. Det hade varit intressant att höra om du tror att målgruppen (ungdomar) skulle ha svårt för språket eller om den här tonen skulle fungera. 

I alla fall, tack för dina synpunkter.

Men kan inte låta bli att tycka att det är synd att han inte hittade en endaste liten ynka pyttig grej med min text som han tyckte var bra. Eller i alla fall okej

9 kommentarer:

Katta Kvack sa...

Men alltså, det han har skrivit känns ju inte ens som en kritik utan bara skitsnack! Bra svar till honom, tycker jag, för det är ju som du säger - texten är skriven ur en tonårings perspektiv, inte ur en hundraårings. Klart att han har svårt att känna igen sig, för han är uppenbarligen vare sig tonåring och har inte varit en tonårstjej heller.

Hanna sa...

Så himla tjabbig man/gubbe, kände att jag hamnade i värsta försvar med en gång.

Zoo keeper sa...

Det finns bara föööör många gubbar, man borde skjuta av hälften i samband med älgjakten. jag gillade din text, kände igen mej lite om hur det var i mitt liv för 1000000 år sedan :-)))

Bollis sa...

Men hur var HANS text då? Den vill jag läsa...
Skit i honom nu.

emster sa...

Åh, så skönt när bloggen är pepp. Speciellt när man fått kritik från en person som inte kunde hitta NÅGONTING som var bra med ens text.

Katta: är rätt nöjd med svaret faktiskt. tycker jag är rätt så trevlig och förklarar bara!

Hanna: haha! Man går ju gärna in i försvar och ba VA FAN!

Zoo keeper: gubbarna kan bli lite roligare tycker jag! och tack!

Bolls: yep, ska skita i honom nu.

Josefine sa...

Vår lärare är sån. Han ger ALDRIG positiv kritik. Den här hösten har knäckt mitt självförtroende ang skrivandet helt och hållet. Men nu på tidningen. De bara "ah.. skitbra! skicka iväg den nu".

emster sa...

Miss muffin: du är grym på att skriva. låt ingen tönt trycka ner dig!

Sofia sa...

När jag gick på skrivarskola hade vi en lektion om hur man bäst ger kritik och feedback innan vi ens fick sätta igång. Det borde vara obligatoriskt på alla typer av skrivarkurser.
Gubbjävel.

emster sa...

Ja, det borde det faktiskt. Linn mailade dem faktiskt och efterfrågade lite "instruktioner".