onsdag 23 februari 2011

Tjatmoster

Hej hopp! Är kanske hemskt tjatig om den här kursen. Men den tar väldigt mkt tid och är en stor del av mitt liv (haha, är mkt djup).

Anyhoo. Har nu börjat på text två: dialog och persongestaltning. (Max 3 A4, 1,5 radavstånd, 12 punkter).

Hade tänkt att byta åldersgrupp. Skriva yngre. Vill skriva tramsigt och roligt men det går inte. Allt blir trist och präktigt och den jävla ungen jag skriver om är helt snusförnuftig and I hate her. Varför blir hon sån?

Jag vill skriva så att barnen skrattar. Vill inte skriva "rätt och duktigt". Åååh!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Nej du har blivit smittad av uppbyggelighetssjukan! Funkar ej - fight it emster, fight it!

emster sa...

HAHA!

Underlandet sa...

Testa på lilltjejen du har hemma.

a sa...

Tänk dock på att det inte är säkert att det krävs barnsligt/slarvigt/inkorrekt språk för att barnen ska tycka det är kul. Det är mer innehållet än formen som gäller i det här fallet tror jag. Förstår du hur jag menar? Att skriva om bajs med korrekt meningsbyggnad och så vidare kan fortfarande bli askul. Ju. Tror jag! Jag tror att man lätt underskattar barns förmåga att ta till sig saker. Jag tänker på vissa barnprogram och sådär, där det känns som om de ska lägga sig på barnens nivå, men så blir det bara fel. Men Underlandets tips om att testa på din egen unge är ju bra!

Lycka till. Förstår att det är grymmesvårt!

emster sa...

Underlandet: hm, hon är bara sju månader och blir liksom gla för va som.

a: bajs är alltid kul! (tycker jag).

Förstår vad du menar. Har inte sagt att jag måste skriva inkorrekt, men jag vill absolut inte vara ngn slags "svenskalärare". Vill skriva roligt!

Får nog testa på ngn kompis unge. Dejan är nog lite för liten för det här!

emster sa...

A igen: alltså med "rätt och duktigt" menar jag inte "fin svenska" (men lite så). jag tänkte mest på att ungen blev så präktigt och allt blev lite väl "astrid lindgren värld". it's not me...

a sa...

ah ok, fattar! men du kan ju verkligen det! skriva kul alltså!

emster sa...

Tack snälla a. Jag får lite dåligt självförtroende ibland. Känner mig töntig istf rolig om du hajar. Och så blir texten "präktig" istället. Om ngn jävla duktig flicka som gör allt rätt. Då tappar man modet.

a sa...

kan du inte tänka då att det här barnet du skriver om nu är en yngre version av tonårstjejen du skrev om i din tidigare text? hon var ju inte helt "perfekt" och knappast präktig heller!

emster sa...

Shit! Bra ide, a!

A. sa...

Jag tänker hålla med "lilla-a".... Läste det du skrev förra gången och med stor risk att jag klassas i tråkgubbe-träsket tror jag du anstränger dig för mycket för att det ska låta "ungt"...

Du är roligare och skriver bättre i bloggen när du skriver.

Sen var det inte så att det pinsammaste man visste var vuxna som ville verka unga och coola när man var typ 12-15? :-) Eller så var jag bara glad att någon var lika nördig som jag :-)

Hur mår ryggen? Kan annars rekomendera Citodon annars :-) Bra skit...

emster sa...

HJälp. Jag är en vuxen.

A. sa...

Har man egna chippar räknas man nog tyvärr som vuxen. Sorry to break the news... ;-)

emster sa...

i like it. jag är vuxen. bestämmer.