torsdag 7 augusti 2008

Uppdrag läsning

Har äntligen köpt Världens sista roman av Daniel Sjölin.

Köpte även Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra. Har ju tjatat så mycket om den. Vill ha den i bokhyllan. Kunna ta fram och reta upp mig. Och när jag ändå var igång så köpte jag en feminsistisk handbok. En överlevnadsguide som det stod.

Ja, och så var det ju tag fyra betala för tre så då fick jag ju en bok till. Helt gratis. Valde Mig äger ingen. Faller så lätt för grupptryck.

Men nu är det köpstopp. Inga böcker innan alla är utlästa. Har säkert tjugo stycken som köar.

Läste förresten några rader ur På Y-fronten intet nytt av Peter Eriksson igår på lunchen (medan jag ignorerade Pat Batemankopian). Peter ställde sig bland annat denna fråga:
-Hur kommer det sig att vi män generellt sett pluggar mindre och har sämre betyg men ändå högre lön och fler chefspositiner jämfört med kvinnorna?

Peter, vi undrar också.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Svaret ligger i Lizas och Snickares titel....Män håller varandra om ryggen. Medans kvinnor inte gör det.

Anonym sa...

Eller att det är bättre att lägga tiden på att försöka bli chef (om man vill det) istället för att läsa handböcker om hur man överlever som feminist.

emster sa...

Hörrudu anonym, vad hetsig du är. Klart att man måste läsa på innan man går ut och battlar med männen.

Tror du att Einstein hade EmCupphöjt-till-tvåat utan att ha tagit del av vad andra hade kommit på först. I don't think so i alla fall.

Du har totalt rätt i att en del av svaret ligger i titeln. Tjejer måste också.

emster sa...

Jo just det. Boken, den feministiska överlevnadsguiden heter Ta betalt! : en feministisk överlevnadsguide. Tänkte bara. Ifall du skulle vilja läsa...

Lovar att skriva ett par rader om den när jag läst hela, eller delar...

// e

Anonym sa...

Är det en kvinna eller man som skrivit?

emster sa...

Kära anonym. Det är Moa Elf Karlén och Johanna Palmström som har skrivit boken.

Fägslande titel, inte sant?

Anonym sa...

Kanske, man skulle ju kunna hävda att det bara är just de två som skrivit som tar betalt. Tjäna pengar på folks olycka, lite som med vitaminer och alla andra jävla livscoachböcker.

emster sa...

Boken kanske lär oss kvinnor att bli bättre på att ta betalt, ställa krav. Så att vi säger ifrån. Inte faller dit i slentrianfällorna... Vill inte sitta här och försvara en bok jag inte har läst. Men jag håller absolut inte med om att det är samma sak som att profitera på andras.

emster sa...

olycka

Anonym sa...

Utan på deras okunskap?

Du kanske har rätt vem vet, tycker bara att man ska förutsätta att ingen kommer göra något för att hjälpa dig, man alltid blir lurad. Ingen bryr sig om något annat en sin egen lycka, alla är egoister ut i fingerspetsarna (den som säger något annat ljuger). Det finns inga idealister, bara fok som vill tjäna pengar.


Men jag kanske är en cyniker :) //D

emster sa...

eller en sann filosof =)

eller, vågar jag säga, pessimist?