söndag 3 augusti 2008

Böcker A-Ö, tredje bokstaven

Okej. Dags för tredje bokstaven. C.

Börjar redan tycka att den här utmaningen är svår. Kommer liksom bara på dåliga författare, böcker, karaktärer. C är lite av en sådan bokstav.

Författare: Kommer på Carina Rydberg. Höll nästan på att kräkas när jag läste hennes bok Den högsta kasten. Den var jättebra säger kulturvetarna. Nja. Jag håller nog inte med. Bra för dem som gillar kräks. Jag hatar att kräkas.
Kommer på Camilla Läckberg. Totalt överskattad. Blir till och med lite irriterad över att hon bajsar ut böcker till höger och vänster. Stenhuggaren var bra. Allt annat vulgodeckare. Blä.
Kommer på Tracy Chevallier som bland annat har skrivit Den blå färgen. Verkade som att alla gillade den också. Förutom jag.

Så, jag antar att här ovan har ni tre författare som alla andra gillar men inte jag. Håll till godo? Undvik? Upp till dig.

Bok: I fredags hade bokhora en fråga om vilken bok man hade blivit besviken på. Jag skrev då att jag hade blivit besviken på Snabba Cash och Da Vincikoden. Men en bok jag glömde skriva med är återigen en bok som alla andra verkade gilla men som jag inte orkade läsa ut, Caipirinha med döden av Maria Ernestam.

Karaktär: Satt och funderade länge innan jag kom på det. Camille! Jag gillar Camille. Jag känner det instinktivt. Problemet var bara att jag inte kom på vilken bok hon lever i. Jag hade tappat bort Camille. Röjde igenom bokhyllan i jakt på henne. Mina franska författares alster åkte fram. Någon britt med. Nej. Jag hittar henne inte. Men så. Då när det är som mest ovärdigt, när jag sitter på dass, då kommer jag på det! Camille är med i Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Förlåt Camille, det har länge varit din lott i livet, att det inte är så värdigt. Hoppas du har det bättre nu.

4 kommentarer:

Felicitas sa...

Hahaha! Du är så skön!!

/Bitchen på berget

emster sa...

Bitchen på berget? Är detta ett försök att bli av med "Tant-stämpeln"?

Felicitas sa...

Nytt försök!


Hahaha! Du är så skön!!

/Tantbitchen på berget

emster sa...

det var bättre...