tisdag 19 augusti 2008

Jag är inte den som spottar i glaset

Le A håller på och slänger ur sig utmaningar till höger och vänster. Det är väl de där Arn-riddar-drömmarna som sitter i. Men jag är lättmanipulerad. Kan absolut inte säga nej till en utmaning. Såg utmaningen på Studio Belinda-bloggen idag också. Hon hade jätteroliga inlägg om att 70-talistmännen absolut inte kan stå sig mot de hunkiga 80-talistkillarna. Skrattade gott och skickade länkar till Trettiofemårsmaffian på jobbet. De gick igång stenhårt och mailbombade mig hela eftermiddagen sen. Väldigt underhållande.

Men utmaning alltså. Här är svaren:

Vilken bok läste du senast?
Anna Janssons Pojke försvunnen tror jag.

Vilken bok läser du nu?
Mot fyren av Virginia Woolf på pocket och så lyssnar jag på Himmelsöga av Arne Dahl på ljudbok.

Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Kvinnliga hoppas jag.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Näe, snarare tvärtom. Är det en bra bok är man ju helt "Oh neeeej, den är snart slut!"

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Jag väljer vin baserat på etiketten och böcker på omslaget. Kan i och för sig bli inspirerad av att höra intervjuer på radio eller om någon kompis rekommenderar. Men om kompis rekommenderar och man tycker att den suger så kan det ju bli lite jobbigt. Man vill ju inte behöva vara den som talar om för folk att de har dålig smak.

När blir en bok för lång?
En bok är för lång om den är dålig/tråkig/seg/bajs. Varför blir vissa böcker utgivna? Nepotism i förlagsbranschen?

Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Såklart inte. Mycket jobbigare att läsa på engelska. Läste Harry Potter-böckerna på engelska. Det var ganska svårt. Man kan inte så många trolleriord faktiskt.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Tusen strålande solar. Shit vad grym den var.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Lätt att jag överger en tråkig bok. Till exempel Orlando av Virgina. Fattade överhuvud taget ingenting. Den där fjärde Arn-boken, kommer inte ihåg vad den heter. Råkade få bananmos på den också när den låg i väskan tillsammans med en lite för gammal banan så den var inte så fräsch att läsa ut heller.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Chick lit och deckare är klart överrepresenterade. Om Jäl inte hade bott här så hade jag absolut inte haft sådana där konstiga faktaromaner där man förväntas lära sig någonting. Blä.

Rekommendera 5 författare:
Peter Mayle
Astrid Lindgren
Arne Dahl
George Orwell
Karin Alvtegen
Och så får ni Belinda Ohlsson som en glad liten bonus!

FÄÄÄÄRDIG!

Skickar utmaning vidare till Felicitas. Go girlfriend!

3 kommentarer:

A. sa...

70-talist mannen äter 80-talist hunkar till frukost. Bara så du vet...

Nu ska jag läsa vad för konstigheter damen ifråga slänger ur sig.

Och du, mopsar mig? Nu är jag mkt frågande?

emster sa...

Nä, du är inte mopsig. Skoja bara. My bad.

70-talister säkert bra på sitt sätt...

emster sa...

Jag har ändrat. Redigerat mig själv. Skulle stryka över texten först men jag klarar inte av det. Jag är ett tekniskt missfoster. Så jag får göra det the old fashioned way - redigera. Suck. Jag är så efter...