torsdag 7 augusti 2008

Inredningstips

Äntligen. Jag har fått Stora boken om heminredning av Fjonka. Utgåva från 1979. Helt obetalbart bra. Exempel:

"Liten flicka i litet rum

Husets minsta sovrum blev Andriettas (1 ½ år). Hon är en stillsam liten tjej som tycker om att pyssla med sin docka Poosy. En bra säng och ordentligt tilltagna förvaringsutrymmen är viktigt i hennes rum."

Och så är det en bild på Andrietta i tidstypisk randig Polarn och Pyrettröja och manschesterhängselbyxor. Rummet är brunt, gult och orange.

I ett annat avsnitt får man tips om hur man diskar rätt. Tipsen, från 1979, är bland annat att man ska diska i lägre temperatur an diskmaskinens normalprogram. Sedan säger boken att det inte är alltid som det är bättre att diska för hand – inte om man diskar på det slarviga sättet under rinnande vatten. Ha! Gör jag jämt. Undrar om min mami har läst den här boken för hon blir helt vansinnig om man handdiskar under rinnande vatten. ”Det gör ont i mig” säger hon.

Vi sitter och skojar lite, Fjonka och jag, när vi tittar i boken. Den är från hans mormor som gick bort i våras och då paxade Fjonk boken åt mig.
”Mormor kanske beställde den här till Estland innan hon flydde” säger Fjonk. ”För att veta hur de bodde i Sverige.”
”Ja, satt i fönstret och drömde på dagarna. Så där ska vi också ha det när vi kommer dit: kök med furu i både golv och luckor.”
”Och sådana där prickiga stänkväggar.” fortsätter Fjonkan.

Lekrum med ribbstolar. Det hade ju familjen B! Det var ju king att komma hem till dem och leka.
Korgmöbler. Som knarrar.
Tapetserade badrum. Med bubblor i tapeten.

The list goes on.

Verkligen dagens tips. Köp en gammal bok. Helst med husmorstips. De håller ju än idag. Och så är bilderna mycket roligare.

2 kommentarer:

Felicitas sa...

Det leder mig osökt till den där boken vi hittade i ert lantställe. Cheezes!! :D

emster sa...

hehe. ja den var ju helt sjukt bra... vad var det det stod?

"...kvinnan hämtar en drink åt mannen som återhämtar sig på sofflocket efter en hård dags arbete. kvinnan har förberett mat åt sin man..."

Jebus liksom

:-)