lördag 21 mars 2009

Inga löften

Nästa helg åker jag och Jälen till Gbg för vi ska på kalas. Jälmormodern fyller 80 år. Det ska firas STORT: porterstek och Loka. Eller lättöl för den som vill skoja till det lite.

Jäl har en enda regel för mig, Wacko, Jälmamman mfl under middagen. Vi får inte prata om kommande NY-bröllis. Han vill inte att pingstsläktingarna ska få nys om att vi ska gifta oss. Pingstsläktningarna tror nämligen inte att vi "har gjort det". Eller som man säger i pingstkretsar: vi har inte smakat på det himmelska mumset.

Okej, jag är så att säga pryd. Vill helst inte prata om "himmelskt mums" etc med andra. Men grejen är att jag inte riktigt vet vad man pratar om med folk som är djupt troende. Jag får lätt Tourettes vid sådana tillfällen. Personlighetsförändring. Trasslar in mig. Svär tio ggr mer än i vanliga fall. Framstår som alkoholiserad hasardseplare med slampigt track record. Typ "jobbigt". Jäl är också så. Och Wacko. Speciellt Wacko. Och nu är Wacko bitter för han och Steina da Beina har gjort slut "på riktigt". Jälmormodern har ju fattat hur vi funkar vid det här laget och därför kommer ingen alkohol att serveras. Asså, ingen! Kanske inte ens den där lättölen. Och, öh... det är ju hennes party så hon bestämmer ju. Hon vill inte behöva skämmas. Och jag/vi ska göra mitt/vårt bästa.

Men I make no promises. För när jag försöker tygla mig brukar det bara bli värre...

Inga kommentarer: