måndag 2 mars 2009

Det är ngt fuffens med det här!

Jag har som bekant ont i nacken och tänkte att det säkert hjälper med ett varmt bad. Mjuka upp de stela musklerna liksom. Så jag tappade upp ett kar med hett vatten och hoppade i. Låg och guppade och drack saft och läste Loe. Och alldeles nyss tog den slut, Gör vad du vill. Det känns lite sorgset faktiskt. Jag kommer att sakna den.

Jag skrattade nog riktigt gott, när jag låg där i badkaret, för Jäl kom in och frågade vad som stod på. Jag förklarade att det var bara det att det är väldigt roligt med suicidala tonårsflickor. Det kunde Jäl mycket väl tänka sig att jag tyckte. Men jag ska vara medveten om att det är en sak att läsa om artonåriga tjejer och en helt annan att ha en livs levande hemma. Han har minsann småsystrar så han vet precis hur det kan vara att argumentera med en trulig flicka. Det är inte alltid en dans på rosor. Något annat ska jag inte få för mig. Och det kan jag ju inte förneka. Jag har ju själv varit tonårig flicka. Jag vet hur det är.

Det är ju det som är grejen. Det är därför boken är så bra. För den är precis så som det är. Fast flippad. Den är verklig. Fast galen. Major igenkänningsfaktor. Fast absolut inte. Fattaru?

Hur kan en man, på ett så träffande sätt, med ett så träffande språk beskriva hur en deppad tonårstjej ser på livet? Det borde inte funka. Men det gör det. I love it. Absolutely love it!

2 kommentarer:

Miss Baglady sa...

Den där Erland Loe verkar vara de shit. Idag ska jag till bokhandeln. Hurrayyy!!

emster sa...

Ja absolut han är! Ta Naiv. Super och Gör vad du vill. De är bäst!