måndag 3 augusti 2009

Världens tråkigaste mest ointressanta bok

En gång för länge sedan skrev jag ett inlägg om Matilde av Denise Rudberg. Jag skrev ngt om att den var ointressant, patetisk, tråkig, tråkiga karaktärer, tråkig miljö osv.

För ett tag sedan fick jag Åse, som är en slags fristående fortsättning av Matilde. Jag läste den i helgen.

Den är minst lika jävla sjukt dålig. Jag blir faktiskt extremt provocerad av att Denise Rudberg får ge ut böcker. Hur är det möjligt? de handlar bara om människor som bor på Östermalm, har feta konton, köper dyra kläder (Denise ägnar sig åt seriös märkes name dropping), har lyxproblem osv. Åse dricker Amaronevin till vardagspastan, klunkar Veuve clicquot 1987 och åker på härlig jakthelg på ngns gods i Värmland. Och det är bara sååå boring. Åse är en skittrist brud som man inte skulle orka prata med i fem minuter ens. Killen hon blir kär i verkar helt miffo, noll personlighet. Allt handlar om pengar, pengar och rika knäppskallar som lever ett sorglöst liv.

DET. ÄR. SÅ. DÅLIGT.

Så friggin dåligt.

7 kommentarer:

Medelklassman sa...

Tack för att du bekräftar min fördom. Jag skulle inte lägga en minut av mitt liv på att bläddra i en bok Denise har skrivit.

Anonym sa...

Fast det värsta är prosan. Böckerna är så fruktansvärt dåligt skrivna. Rudberg kanske bör gå skrivarkurs? En liten kvällskurs på Medborgarskolan åtminstone. Jag har frågat mig många gånger varför jag läser hennes böcker. Ger hon ut en till så kommer jag säkert läsa den också. Det känns inte ens som slöseri med tid för de tar typ en kväll och plöja sig igenom en av hennes böcker.

karro sa...

har tvingat mig igenom en bok av henne. aldrig mer!

emster sa...

30+: ne men gud, håll dig undan. hon är hemsk.

anonym: jag hajar vad du menar.

karro: Bra beslut!

Sofy sa...

ja, den är hemsk. Förr i tiden, strl 37, o.s.a och vänninnan. Då var det kul, fräscht, häftigt och en story. Nu är det stelt, påtvingat, dammigt och segare än gubbslem. NÄJ, jag vill inte höra om den lyckade inredningsaffären som är room men inte room för den ligger på odengatan. Nej jag vill inte höra om jakter på slott i värmland. fan, som om värmland inte är städer och orter utan bara "värmland". Läste den nyss på min semester och kan bara hålla med. Denise borde hållas instäöngd i östermalmsvåningen. På caféerna på öfvre blir bara dåliga böcker skrivna! ( ialla fall om det är hon som skriver)

Miss Baglady sa...

ÅHH JAG VET VÄRSTA SÄMSTA.
Har inte ens orkat läsa klart boken. SÅ DÅLIG VAR DEN. Och den var inte ens särskilt lång..

btw, Im back .. får se om man orkar ta tag i bloggandet snart igen.. är liksom latast i stan efter Grekland och Italien.. ..

emster sa...

Jag vill se bilder fr Greece!