fredag 7 augusti 2009

Etik moral och glömska

Är det normalt att glömma bort adressen till sin egen blogg? Jag skriver fel hela tiden och bara "men det här är inte min blogg" när det dyker upp en annan blogg.

Jag är fett med IT idag. Jag gör en e-learning om nationalekonomi och etik och moral inom finansvärlden. Det är jättebra. Jag får lära mig om det är ok att tacka ja till tårta från kund, biljett till event från kund, låna kunds semesterhus på "Mallis" osv. Jag hade liksom ingen aning innan hur jag skulle bete mig. Nu ba "puh, jag hajar".

Närå. Det är en superduperutbildning. Min kollega har varit värsta tokinvolverad i att göra den och jag har varit sådan här testperson för att se att den funkar. Nu är det dock "live". Mina finfina kommentarer har åtgärdats och jag lär mig nek och etik.

Förlåt, det kanske är boring att läsa om etik i finansbranschen.

Ps. Det finns etik i finansbranschen. Hela jag är ett snyggt litet etikstycke! Hett, hett.

2 kommentarer:

Sofy sa...

...fast juristen i mig tycker att det är på gränsen att vara en vecka på mallis i någons hus. I alla fall om man gör business ihop. Att erbjuda det kan vara bestickning och att ta emot det kan vara muta,

Institutet Mot Mutor har givit ut en skrift, "Vägledande etiska regler för kontakt- och relationsfrämjande förmåner i affärsverksamhet". Good shit!

emster sa...

Sofy: det står att jag får lära mig OM det är okej.

Det är det inte.

Tårta = okej.

Låna hus på Mallis = inte okej.