tisdag 3 maj 2011

vad jag vill - gnällblogg

1. att rigahelvetet ska vara över. vill så hemskt gärna att jäl ska vara hemma med oss. VET att jag låter som gnällspik nr 1 och att det finns ensamstående föräldrar som har det så här JÄMT och inte bara 3 månader per år. men det är slitigt. på kvällarna är jag helt slut. känner mig även som dålig mor för jag orkar inte leka och busa lika mkt med henne på dagarna som jag brukar. fan nu börjar jag grina!! vill ju vara "rolig mamma" och inte "stressad mamma som försöker fixa allt och endast leker några minuter åt gången". ser ju att hon blir besviken när jag ba "mamma ska bara hänga tvätten/vika tvätten/plocka i diskmaskinen/plocka ur diskmaskinen/torka bordet/diska/plocka undan/lägga in tvätten/sortera tvätt/torka spyan/laga mat/wotjävlaever. tror att hennes första ord kommer va "mamma ska bara...". Fuck.

2. att lillungen blir frisk!

3. att det ska bli sommar och VARMT ute.

4. att det som börjar kännas som halsont ska försvinna. kan inte bli sjuk nu. kan inte. orkar inte.

5. att ngn annan kan parkera om bilen. buhu snyft snyft. verklighet: kan ngn komma och parkera om twiggy åt mig?

6. att det verkligen blir så att jäl bara behöver vara borta 2-4 dgr per vecka från mitten maj.

7. få tillbaka blogg- och skrivlust. har inte gjort barnboksuppgift på skitlänge. känner mig som trotsig treåring men jag tycker inte att det ger så mkt med töntig kurs.

8. att jag blir smal.

9. gå på bio.

10. sova, träna, äta.

11. slippa laga mat.

6 kommentarer:

Hanna sa...

Du verkar så himla positiv, snäll och rolig och skriver typ aldrig gnäll utan bara fina saker om din unge. Jag fick typ spel för att min man jobbade trettio timmar i fredags och lördags och hade aldrig pallat nån himla Riga så gnäll gärna av dig i bloggen, vi lyssnar och dömer ej. Kram

Miss Baglady sa...

men gumman, JAG kan parkera om bilen. När vill du att jag ska komma? Är det försent?

Anonym sa...

Helt seriöst, så har du all anledning att gnälla och tycka synd om dig själv, men när man är mitt uppe i allt är det svårt att se vad man kan förändra för att göra livet lättare. Den stress du känner nu är inte bra för dig, och i mitt fall (liknande, fast med två småttingar...) ledde det senare (när jag jobbade) till en utmattningsdiagnos. Dit vill du INTE.

För det första: nu är det dags att UNNA sig och att ta GENVÄGAR. Är bebisen gammal nog att få nässprej? (Jättebra för att undvika öroninflammation dessutom) Har du någon att lämna barnet till ett tag, så att du bara kan sova ett par timmar och göra något lugnt? Kan du dra ner på tråkiga städsysslor? Kan du hälsa på någon och få middag? Det är dags att utnyttja alla vänner och släktingar!

Senare, när ditt barn är större, och allt är lugnt, kan du bjuda tillbaka, men det är inget du ska oroa dig för nu.

Hoppas att allt känns bättre snart.

Hälsningar från den som önskade att hon hade insett att hon inte var Superwoman.

Play as if sa...

Du får gnälla!! Det ÄR ju pissigt, skulle man jämföra sig med de som har det värre jämt skulle man ju aldrig få känna sig ledsen. Hur mycket man än vet att andra har det värre så känner man ju ändå som man gör. Plus: bloggen din egen, gnäll allt du vill osv. Ingen annan bestämmer över bloggy.

Sen precis som så klokt redan nämnts ovan: kör hämtmat så mycket du kan, risgrynsgröt i korv till middag eller whatever. Och barnmatsburkar. Klart vi alla vill vara superwoman men ingen blir lycklig av att mamman inte orkar. Ta alla genvägar du kan tills Jäl är hemma igen.

KRAM

Linn sa...

Jag kan försöka hjälpa med iallafall fem av de punkterna,
4. jag har piller mot allt. hojta om du behöver.
5. kan också parkera om bil. Är asbra.
7. på tisdag baby. Så ska vi peppa.
9. ställer upp som barnvakt (när jag och dejjan känner varandra såklart) eller sällskap
11. Kan komma och laga mat åt dig.

emster sa...

Alla: gu vad ni är gulliga, börjar typ grina av era fina kommentarer! Allt är egentligen helt okej. Jag har mamma och pappa nära, de kommer och hälsar på och är med dejan mest hela tiden så jag har mkt hjälp! pappa har till exempel parkerat om bilen.

och det här är förmodligen näst sista veckan som han är borta fem dagar i veckan. sedan blir det 3-4 kanske!!! HURRA!