tisdag 10 maj 2011

läkarbesöket

Förstår att ni är mkt nyfikna hur det gick för Dejan på Ögonkliniken - plastikenheten. Jorå. Det gick bra. Läkaren gav Dejan en highlighterpenna att leka med. Hon kastade den på golvet, läkaren sa "hörrudu", gav den tillbaka till Dejan varpå hon tittade lite tveksamt på mig och sedan bestämde sig för att kasta pennan i golvet igen. Iaf hann läkaren klämma lite på fettpluppen och kom fram till att det var "en godartad hudförändring" som liksom blev till i magen på ngt sätt. Den kan, enligt läkaren, innehålla "lite vad som helst men inte fett", mest vanligt är "gegga" eller hår eller till och med tänder! Blev mkt orolig för det där med tanden. Vill inte att Dejan ska gå omkring med en tand i ögonlocket. Men han tyckte att det var för mjukt för att innehålla en tand och jag skulle sluta noja. Vilket fall, om ett år ska skiten bort. Lillungen ska sövas och så skär de i ögonlocket och "plockar ut gegget". Borde inte ens bli ärr, har jag blivit lovad.

Jäl tyckte att det är skitsamma om det blir ärr bara de tar bort tand/gegg/hår i ögonlock. Men jag tycker det är mkt bra att det inte blir ärr. För liksom, snygg kille i högstadiet ba "vad är det där för ärr?" och hon ba "eh, det var en tand som hamnade fel...". Fatta pinit.

9 kommentarer:

Jenny sa...

Åh! Min man (alltså egentligen får jag inte berätta den här historien, men det är ju bara för dig och mig att veta, så skit samma) skadade sig när han spelade amerikansk fotboll på gymnasiet. På röven. Det läkte inte så till slut åkte han in till sjukhuset och opererade och då hittade de en massa junk där inne. Typ en hårboll och lite tänder och så. Från hans hemlige tvilling.

Tydligen ganska vanligt.

emve sa...

Trist att det inte försvinner av sig själv men bra att lillungen får hjälp! Blir säkert skitbra. :)

emster sa...

jenny: min mamma hade också en son tvillingknöl eller vad det heter!!

emve: ja, det är skönt att de tar bort den. de brukar ta bort i fyraårsåldern men dejan får ta bort tidigare. de vill vänta pga att hon är så liten. men narkos och allt.

lisa. sa...

..hans hemliga tvilling. Hoho.

Jisses, jag tror minsannmej att jag skrattade så mycket att jag nästintill kissade i byxan (eller kjolen rättare sagt). Haha!

lisa. sa...

..hans hemliga tvilling. Hoho.

Jisses, jag tror minsannmej att jag skrattade så mycket att jag nästintill kissade i byxan (eller kjolen rättare sagt). Haha!

Felicitas sa...

Det läskigaste jag hörde (faktiskt för mindre än en vecka sedan!) om det där med hemlig tvilling var en som blev förlamad pga hennes hemlige tvilling satt på ryggraden och störde... Men de opererade bort den och hon kom tillbaks!

Så ögonlocket är nog inte så dumt, ändå! Men jag håller med: Pluttan!! :(

<3

emster sa...

feli: men usch! vet dock inte om hennes knöl är tvillingknöl. hoppas inte.

Johanna sa...

Tror det heter terratom! Min läkar-bästis googlade såna och visade mig och min kille häromdagen. Ångrade verkligen att jag bad att få se... Men jag visste inte att de kan sitta i ögonlocket.

Fint att de kan plocka bort det! (utan ärr och allt :))

emster sa...

det här hette dermoid tror jag, så det var inte riktigt samma sak. men skönt att det inte blir ärr!