tisdag 9 september 2008

wtf?

Men hallå. Vad är det med pucko folk som fläker ut sig i pressen och förväntar sig ett diplom bara för att de klarar av att leva ett normalt liv? Blir helt matt. Jag säger bara det: Lisa Fabre. Vet ni inte vem Lisa är? Va, är det sant? Men hon är ju världsakändis: avdankad gammal såpaskådis, numera författare, journalist och livscoach.

Livscoach?! Inte för att dissa någons yrke, men är inte livscoach vad man kallar sig om man inte klarar att bli psykolog, eller terapeut, eller kurator, eller någonting överhuvudtaget? Livscoach? Allvarligt talat.

Lisa tycker att vi ska tänka oss lyckliga. Det gjorde hon. Vips så blev hon bra.

Jaha, och?

Det finns miljoner människor som lever ett normalt liv, Lisa. Det finns oerhört många människor som har klarat sig ur anorexi och depression. Du är inte precis unik och vi orkar inte läsa om dig. Vi gör nämligen samma sak som du. Hela tiden. Utan att gnälla över vilken oerhörd prestation det är. Fattar du? Vi gör också, det är ingen stor grej.

Läs den töntiga artikeln om Lisa här.

10 kommentarer:

Ninde sa...

Men Gud, håller med dig. En gång i tiden var det människor som gnagt av sig sin egen arm och sen skidat tio mil i minusgrader till närmsta hjälptelefon som föreläste om överlevnad. Men nu har det liksom gått inflation i begreppet. Livscoach? Ha ha.. Halva den kvinnliga befolkningen har överlevt anorexia/taskig självkänsla/destruktiva tankar det blir en himla massa livscoacher det..

Felicitas sa...

Jag vill boka biljetter till NYC, NU. NYSS! Jag är inne i mitt rese-esse...! :D

emster sa...

Ninde: Word!

Felicitas: Vi får datum 22 sept. Efter det ska vi boka!!

Felicitas sa...

Jag vet, jag vet, jag vet... Men jag vill inte vänta! :)

Ninde sa...

Åh, ska ni åka till det stora äpplet ihop? Kul! :)

emster sa...

Felicitas: Jag vet, längtar med!

Ninde: Ja, vi ska åka dit nästa år. Jag och Jäl ska gifta oss där :-) Och så tar vi med oss lite kompisar och gör en semester av det hela! Tjoho!

Ninde sa...

Låter inte helt fel, grattis i förskott..:)

emster sa...

Ninde: Tack!

Anonym sa...

Fick lov att kolla runt i bloggvärlden och se om det var fler än jag som inte, rakt av, köper livscoachandet som begrepp och fenomen.
tack för bra inlägg - bra blogg!

//Mr

emster sa...

matteronn: Tack! Var tvungen att kolla in ditt inlägg också. Vi tycker nog ganska samma. Stackars lurade människor - både de som går till en "livscoach" och livscoacherna själva...