lördag 6 november 2010

Bokenkät

Jag hittade den här hos "Försök att inte se så snygg ut" som i sin tur hittade den hos Bokhora och jag ba tar den, rakt av!

1. Favoritbok i barndomen?
Emil i Lönneberga av Astrid Lindgren. Skrek som en jävla skitunge om vi åkte hemifrån utan den.

2. Vad läser du just nu?
Bloggar. Har tyvärr inte funnit ro att läsa en bok sedan Dejan kom. Förut läste jag mkt i badkaret, men vi har bytt badkaret mot en tvättmaskin och det verkar inte så skönt att ligga i tvättmaskinen och läsa. I sängen är svår för Dejan sover i vårt rum och då vill inte jag gå in och lägga mig där på kvällarna. Läser jag i soffan när teven är på blir jag bara störd och det verkar taskigt att Jäl inte får se på teven för att jag ska läsa bok. Men snart ska jag börja läsa igen, jag börjar ju bli lite av en tuff morsa nu. Kan läsa när Dejan sover middag.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Har inget kort på bibblan.

4. Dålig bokvana?
Jag köper hem böcker för att jag gillar att köpa böcker. Böcker är som skor och handväskor. De sitter aldrig fel!

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?

Inget. 

6. Har du en läsplatta?
Nä. 

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
en åt gången. Men jag har väldigt många "påbörjade projekt". Till exempel Brott och straff.


8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Nä. Tänk att det fanns ett liv innan bloggen! *fattart inte*

9. Sämsta boken du läst i år?
Kommer inte ihåg vad jag läst i år förutom Dead in the family av Charlaine Harris. Så jag säger den.

10. Bästa boken du läst i år?
Se ovan.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Typ aldrig. 

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Fängslande inledning.

13. Kan du läsa på bussen?
Men herregu då kräks man.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Stranden, badkaret, sängen. 

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Vill helst ha mina älsklingar hos mig. Men om jag verkligen älskar en bok vill jag såklart "sprida ordet" och då brukar jag köpa flera stycken och ge bort.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej, men mitt husband gör så ibland gör jag också det och så tänker jag att det är han som har gjort det och inte jag. Fast jag egentligen vet att det är jag. Men det känns bättre så.


17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Åh vad jag önskar att jag gjorde det. Så där djupt och funderande. Jag ba helt fransk i spikrak lugg, blodröda läppar, röker cigg och dricker rödvin för mig själv på ngt rökigt café. 


18. I studierelaterade då?
Åmäh! Ja. Fast nu pluggar jag ju inte. *vuxen*

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
java. HAHAHA! Närå, originalspråket såklart. HAHAHA. Skoja ba. Jag läser helst på svenska, det är mitt modersmål, det språk jag bäst behärskar. Det blir fler nyanser så för mig. Läser på engelska ibland för att det är kul. Har läst på tyska också (Kafka, fatta pretto jag är) men det var för jobbigt. 


20. Vad får dig att älska en bok?
Karaktärerna. Det oväntade.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Eh... boken?

22. Favoritgenre?
Hm. Det är som med mat, man vill inte äta korv varje dag. Gillar chick lit (Hey, BJ är min idol), thrillers (fast *hjälp*), klassiker med handling (inte bara en massa jävla naturskildringar sida upp och sida ner).

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Biografier.

24. Favoritbiografi?
Vet inte. Åsa Linderborgs Mig äger ingen knäckte ju rätt bra.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Men NEJ. Har inte självinsikt nog att inse när jag behöver hjälp!

Inga kommentarer: