söndag 17 augusti 2008

Samtal med min mamma, del två

Vi är på väg ner till båten. Vi ska fiska kräftor. Igår fick vi cirka femton stycken och det duger inte. Vi måste ha fler om det ens ska räcka till en förrätt när vi tar hit gänget i september. På vägen till båten ser vi en skylt: Till salu.

Det lilla röda huset är till salu! Känner paniken stiga. Jag har inte råd att köpa sommarhus nu. Vi har precis köpt lägenhet och har inga pengar. Hur kan de ha så dålig tajming att de säljer nu? Jag känner att det strupen snörps ihop. "Saktare" panikskriker jag i falsett till Jäl. "Långsammare menar du?" svarar min besser wisserpojkvän. "Käften, ser du inte. Det är ju livsviktigt. De ska sälja. Undra vad de ska ha..."

Sexhundrafemtiotusenellerhögstbjudande ska de ha. Gud vad mycket.

Det är ju så fint. Litet artonhundratalstorp, stor tomt, helt avskilt, gäststuga, bastu, sjöutsikt. Jag vill ha! Åh, varför är hela världen emot mig - jag kan ju inte nu!

Ringer mamma.

Heeeeej!

Hej? (förvånad, undrar lite över mitt tonfall)

Vad gör du? (superkäckt)

Jaa, vi fikar... (lite avvaktande)

Jaha, va mysigt. (låter jätteintresserad)

Mmm. (lite slött, typ whatever)

Jaaa. Vi har varit och lagt burar...

Oh, vad kul. Hoppas att ni får lite då.

Jaaa. Ehm, visste du att den lilla röda stugan på väg till båten är till salu?

Jo, jag såg det.

Sexhundrafemtiotusen ska de ha, Gud vilket bra pris va? Det är ju jättebra investering. Fastigheter är ju det b ä s t a man kan köpa. Det skulle ni göra, du och pappa. Tänk vad bra. Kan ni sälja superdyrt sen. Jag och Jäl kan ju ha det under tiden. Ta hand om det åt er. Vi hjälper gääärna till. (babblar på fort fort, måste få ur mig alla argument innan hon hinner lacka)

Hahahaha

Men mamma...

Hahahaha... Vänta, jag måste berätta för pappa. Hohohoho...

(Va fan??)

De pratar i bakgrunden. Hör pappa frusta till. Mamma kommer tillbaka.

Jaaaa men va kuuuuul. (Hon säger det helt överdrivet) Gå på visningen vettja, gör det! (Hör pappa frusta till igen i bakgrunden)

(Börjar faktiskt bli förnärmad. Här kommer jag med ett väl genomtänkt och ekonomiskt hållbart affärsförslag - och blir hånad av mina föräldrar. Jag ska fan köpa kåken, försättas i personlig konkurs och bli tvingad att leva på mariekex och vatten så får vi se hur kul de tycker att det är att ha en anorexismal dotter som måste prostituera sig för att ha råd att betala hyran till rivningskontraktet på Knivsöder!)

Jag: Ja men vad kul att ni vill det (sockersött). Vi tar hand om a l l t i n g. Vi budar åt er. Inga problem! Skitkul, jag hör av mig när allt är klart. Hej hej hälsa pappa. (Slänger på luren)

Jäl: Men Katten, vi ska ju gifta oss nästa år. Vi har inte r å d att ha ett sommarhus.

"Aaaall by myseeeelf don't wanna beee aaaall by myseeeeeeeelf ANY MOOORE."

2 kommentarer:

Felicitas sa...

Åh, men GÖTA PETTER vilken dålig timing! :'(

Hoppas att dina päron inser vilken bra bröllopsgåva det skulle bli! ;D

Och vad härligt vi skulle ha där på midsommar framöver, med sjötomt och allt!! Och tänk kräftskivorna sen då!!

ÅH!! Ska vi köpa ihop?! ;)

emster sa...

Ja hoppas de inser. Annars kanske du inser det :-) Hehe...

Eller köpa ihop. Eftersom vi hittade stället är det inte mer än rättvist att ni betalar. Vi har en soffa vi kan ta dit... ;-)