fredag 22 augusti 2008

Nutidsorientering

Börjar bli pinsamt att jag tio av tio gånger väljer att kolla på Vänneravsnitt som jag sett hundra gånger framför nyheterna. Har inte så bra koll längre. Insåg det imorse när de hade morgonsoffapanel på Svt och jag inte riktigt visste vad de pratade om (storföretagen kör hatkampanj mot Anders Borg). Jäl fick förklara. Var något om att storföretagen har nolltaxerat i Sverige tidigare men nu ska de betala skatt. Jag tycker att det låter rimligt. Jag måste själv betala skatt och tycker nog att man som företag kan göra detsamma. Småföretagarna är sura på Maudan, men där uppfattade jag inte alls varför.

Kommer att tänka på DNs nutidsorientering. När jag gick i skolan fick vi göra sådana nutidstester varje vecka. Se om man hade hängt med. Och så var det ett stort test i oktober. Ett litet papper på att man har noll koll. Lite som högskoleprovet.

Eftersom jag är så extremt teknikavert så fattar jag inte hur man länkar till övningstesterna. Så ni får frågorna här istället. Om ni tycker att det är svårt så kan jag meddela att jag endast fick 3 poäng. Ska bli superengagerad nu. Läsa tidningen varje dag. Svaren kommer senare. Lycka till nu…

1.Hon tog den första svenska medaljen i Peking-OS. Men vad var det nu hon hette?
SUSANNE LJUNGSKOG
EMELIE NORLÉN
EMMA JOHANSSON
LINDA SVENSSON

2.Fler och fler biografer i Storbritannien förbjuder en viss sak. Vad?
MOBILTELEFONER
POPCORN
GODISPÅSAR
YTTERKLÄDER

3.En stor amerikansk studie visar att brist på en viss vitamin ökar risken för död i förtid. Vilken vitamin rör det sig om?
A
B
C
D

4.Europas största buddhisttempel planeras sedan länge i en svensk ort. Vilken?
DOROTEA
FREDRIKA
VILHELMINA
ULRIKA

5.Ordföranden för demokraterna i en amerikansk delstat, Bill Gwatney, sköts ihjäl av en attentatsman på onsdagen. Vilken delstat?
ALABAMA
ARIZONA
ALASKA
ARKANSAS

6.Den amerikanska komedin "Tropic Thunder" har hamnat i blåsväder. Den anses förnedra förståndshandikappade. Vem har regisserat och skrivit manus till filmen?
JIM CARREY
MEL GIBSON
BEN STILLER
CHEECH & CHONG

7.Bofasta och fritidsboende på Ljusterö har hamnat på kollisionskurs. Varför?
SOMMARGÄSTERNA KÖR VATTENSKOTRAR I FARLEDEN.
DE BOFASTA VILL FÖRBJUDA KOLGRILLNING.
SOMMARGÄSTERNA VILL INTE HA MUDDRINGSLERA VID SINA TOMTER.
DE BOFASTAS HÄSTAR LUKTAR OCH ORSAKAR ALLERGI.

2 kommentarer:

karro sa...

lite krångligt det här var det ju.... få se: 1: Emma J 2: popcorn
3:D-vit. Så långt var det lugnt! Sen blir det vilda gissningar!4: Dorotea, 5:arizona, 6:ben stiller (är jag nästan helt säker på), 7:det skulle inte förvåna mig om det är hästarna...

ett tag gjorde jag dn:s nutidstest varje vecka, men nu har jag legat av mig. kanske skulle börja igen?

emster sa...

Ja vet, visst är det konstiga saker som händer i världen idag? Ska också börja göra varje test!

Skriver ut rätta raden lite senare... :-)