lördag 16 augusti 2008

Blandade sagor

Vi är på landet. Jag har hittat en liten ritbok uppe på vinden. "Blandade sagor" står det på den. Med en riktigt ful handstil. Ett barns. Eller en utvecklingsstörds. Tror att den är min. Öppnar och läser:

Det var en raket en dag så stöta den dom fik byga en ny raket.
(Bild på raket som störtar.)

Den nyja raketen funkade bra.
(Bild på raket som åker upp från en blomma mot ett moln.)

Den fortsatte ut i rymden och såg månen måln.
(Bild på raket bland gröna, svarta och rosa moln.)

Sen så sprack den.
(Bild på sol och sprucken raket.)

Hjälp. Shit vad dåligt. Skäms ihjäl. Hoppas verkligen att jag inte var äldre än max tio.

Nästa saga har en titel: Flickan som hette Sara.

Det var en flicka som hette Sara.
(Bild på gulhårig flicka som lipar.)

Henes besta kompis hette Jenny.
(Bild på brunhårig flicka med helt fucked up arm.)

Jenny Sara
(Bild på Jenny och Sara som håller varandra i handen.)

Dom leker.
(Bild på Jenny och Sara som gungar tillsammans. Jennys arm fortfarande helt skev. Undra om det var meningen? Att Sara är en sån där schysst tjej som umgås med de som alla andra mobbar?)

Slut.

Mmm. Vilken bra saga.

Efter det följer en bilderbok som heter Det vakra färjerna. Den innehåller några bilder. Den första är abstrakt konst. Gult, grönt, lila och blått huller om buller. Hysteriskt. Sen är det en bild på en pil. Bild tre är en sol (uppe i vänstra hörnet). Sedan en tant, eller clown, med blått hår och röd näsa.
Slut.

Mina sagor är så dåliga att jag måste skriva "slut", annars fattar ingen att de har tagit slut. Det är väldigt förnedrande.

Den sista sagan heter Nu stiker vi. Här har jag tröttnat på att skriva själv och fått pappa att skriva åt mig. Sagan handlar om en varg som heter Ulf.
(Bild på Ulf som är misstänkt lik vargen i Bamse, fast fulare.)

En dag åker Ulf ut med sin bil.
(Bild på Ulfs bil. Den är blå och lila. Hade jag bara de färgerna eller?)

Ulf går omkring i en park.
(Bild på Ulf. Man kan tydligt se att det är höst för det är ett träd där som tappar tre röda löv.)

Så ser han en jättestor blomma.
(Bild på Ulf brevid en blomma som är dubbelt så stor som Ulf.)

Slut.
(Thank God)

Harkel. Jo. Om jag får säga det själv så tycker jag att jag har utvecklats en del sedan dess. Jag kan spontant komma på massor med förbättringsåtgärder till Blandade sagor. Jag hade till exempel inte gjort en så tydlig rip off på Vargen. Hade kanske valt ett annat djur eller så. Jag tror inte heller att min raketsaga skulle ha handlat om en raket som störtade och så bygger man en ny som också störtar. Och så är det bra så. What's the point? Jag är förkrossad. Jag dör vad dålig jag var. Är det så här det blir när föräldrar säger till deras barn att de är jätteduktiga fast de helt uppenbart suger? Jag trodde att jag var ett begåvat barn. Uppenbarligen har någon ljugit för mig. Jag var ett lågbegåvat, lättlurat barn.

2 kommentarer:

Felicitas sa...

Värst av allt är att du säkert tyckte att det var SKITBRA sagor när du skrev dem.. :-S Alltid en skräckblandad förtjusning att hitta gamla skrivböcker. :)

emster sa...

Misstänker att jag var rätt nöjd, ja...

:-)