måndag 26 april 2010

Ungen behöver musikalisk vägledning!

Jag känner att det är oerhört viktigt att Truls får bra musiksmak. Vill INTE ha en unge som lyssnar på EMD! Redan nu kan Truls höra så jag måste börja spela bra musik för honom. Målet är att Truls ska vara en ”stick-it-to-the-man-unge” snarare än jag ska larva runt och sjunga barnramsor! Kan ej stå ut med unge som skrattar åt barnramsor och grinar/skriker när man spelar Dylan!

Man måste börja i tid!

Därför, gott folk, ska jag göra en spotifylista till Truls med de viktigaste och bästa låtarna - i världen - så att han får en gedigen musikalisk utbildning! Det är extremt viktigt att listan blir rätt så kom gärna med förslag på låtar som bör komma med på listan.

Jag tänker att listan ska bli cirka 100-150 låtar. Helst inte fler än 3 låtar per artist/grupp, det är alltså noga att välja ut de absolut bästa/viktigase låtarna med varje artist. Man kan liksom inte bara ”allt med The Who” utan då får man motivera typ ”The Who, Baba O’Riley – finns med på Rollings Stones lista över de 500 bästa låtarna genom alla tider”.

När listan är klar lägger jag givetvis ut den så att ni kan njuta. Eller om ni vill sprida ordet vidare till personer ni tycker kan behöva den. Inte bara Truls behöver musikalisk vägledning.

6 kommentarer:

Mela sa...

Åh, men åh. Det är ju typ det svåraste i hela världen. Nu kommer jag inte ha tid att jobba för jag måste tänka på bästa låtarna.

emster sa...

Bra! Jag behöver ditt bidrag!

Linn sa...

Jag är oerhört opretto i min musiksmak. Man skulle kunna säga att jag inte har en musiksmak. Men dom här låtarna får alltid mig på bra humör. Take it or leave it.

elizabeth mitchell - three little birds (när du vill småle och nynna lite)

Lily Allen - mister blue sky (när du vill bli lite pepp)

Ben Sollee - A change is gonna come (när Truls har skrikit i två timmar)

The cat empire - Days like this (när Truls har gurglat och flinar)

The Doors - People are strange (hallå? that's a given. Allt kommer ju va konstigt för Trullan i början)

Drive by truckers - Two daughters and a beautiful wife (när det regnar ute)

Sen har jag av oklar anledning fått dille på Joni Mitchells River.

emster sa...

Tack LInn för tipsen! Två av låtarna är redan med på listan. de andra ska jag kolla upp!!

Mela sa...

Alltså. Jag har bara börjat. Men nu måste jag skicka den till dig för jag MÅSTE jobba en stund.

http://open.spotify.com/user/linusgrisen/playlist/0xtIu0kUpJ0QQkKlAPlPNS

emster sa...

Gölle! =)