måndag 17 november 2008

Confession of a uppmärksamhetsjunkie

Jag har läst runt på bloggar. Kollat vad folk tycker - vad är coolt. Vad får man säga? Hur ska man bete sig för att passa in? Kan man skriva "bajs"? (Nej, det är omoget). Kan man häckla Jihde utan att bli stämd och censurerad? (Ja, det kan till och med uppmuntras).

Men en sak. Jag fattar inte.

Man ska inte vilja ha läsare. För man "skriver för sin egen skull". Nu råkar ju bara en massa människor läsa bloggen och det är ju kul, men absoluuut inget måste. Om alla skulle bara "nä nu skiter vi i din blogg hej då!" då skulle de fortsätta blogga. Ingen skulle läsa. Men "Smutti" och "Bejbonissan" och "Nussi" skulle blogga.

Eh, question. Har jag missat nåt här? Om man inte vill att någon ska läsa, varför publicerar man då sina inlägg på Internet? Alltså hej pucko, men da Internet är ganska stort och syftet är lite grann att man ska kunna hitta information här. Kanske till och med att dela med sig av information. Eller?

Så. Ni som bloggar fast ni egentligen inte bryr er om någon läser: Hört talas om fenomenet DAGBOK? Det kan jag berätta för er att det är en privat liten bok (eller folder på datorn) där man kan skriva ner sina funderingar. Typ: "Idag är jag kär i Pelle för han har så gullig rumpa" och nästa dag "Jag gillar inte Pelle längre han spottade snor på rasten idag. Äckligt! Jag är kär i Kennet nu. Han har sådant fint uni brown. Mums!" Ingen behöver läsa. Ingen behöver irritera sig över sär skrivningar. Grr.

Om man inte vill ha uppmärksamhet ska man inte hänga på nätet. Haja!

7 kommentarer:

Felicitas sa...

JAG vill ha läsare! Men det är skillnad på att vilja ha läsare och att sälja sin själ till djävulen för att få det. :)

Puss stumpan!
/din trognaste läsare EVER!

emster sa...

Jag tror inte att Djävulen finns längre... Har för mig att han är avskaffad...

:-)

Och jag är trogen läsare hos dig med ju. PUSS!

Béatrice Karjalainen sa...

Säger som Felicitas, vill ha läsare men är inte beredd att föra vad som helst för att få dem. Min trogna skara på ~30 pers gör att jag fortsätter att blogga. Men framför allt inte för deras skull utan för min egen. Jag skulle nog koka över utan att blogga och skillnaden på att skriva hemma i en bok och på nätet är att man kan få respons. Visst med stor skara läsare mycket respons men om man kikar i de stora bloggarnas kommentarsfält så är det rätt lika samma respons överallt. 150 "Åh så fin din nya kjol är" eller "Jag tycker precis som du". Är det något att toklängta efter?

Men visst jag blir givetvis skitglad varenda gång någon ny läsare ramlar in och faktiskt läser fler gånger. Och kommentarer.

Vill du driva trafik, fixa en hipp tävling där de kan vinna något fint pris om de länkar till dig, se till att hmna på Knuff med tävlingen så kommer det in folk.

Ninde sa...

Neej jag skriver bara för min egen skull ju. Inte alls en uppmärksamhetsjunkie som vill bli älskad av alla. Inte då..ha ha

Skämt åssido jag skriver för min egen skull. Vissa inlägg enbart för att skriva av mig. Men vitsen med bloggformen är just responsen. Däremot skulle jag inte vilja ha en föör stor blogg. Har hellre en vanlig blogg som nu med trevliga/interessanta kommentatorer en en toppblogg som måste rensa troll dagarna i ända...

A. sa...

Skulle inte skriva ett ord om ingen läste. Inte ett ord.

Jag kan till och med bli lite sur om ingen kommenterar. Speciellt när jag tycker jag vart jätterolig. Då kommenterar aldrig någon.

emster sa...

A: Eller hur! Så är det jämt. Man är missförstådd. Ens humor är unik!

emster sa...

Bea o Felicitas: Det här med att få många läsare men inte sälja sig. I längden tror jag att folk ser igenom sånt... Jag är väl för ny i bloggvärlden för att haja det där riktigt.

Och så klart att jag förstår att man bloggar för sin egen skull (det gör jag med) men som Ninde säger att om man inte vill ha respons så behöver man ju inte ha en blogg då kan man ha en privat dagbok ist.

Sen håller jag med dig Bea, den respons man är ute efter är ju inte "åh, fin kjol".

Ninde: Tror vi har ung. samma inställning! Jag är ngn blandning mellan dig och A tror jag ;-)