onsdag 7 juli 2010

Tuben

De senaste dagarna (veckorna) har jag åkt tunnelbaka till jobbet. Trots att det "bara" är en station och det "endast" tar 25 minuter att gå till jobbet. Men jag är gravid, har ont i fötterna, jag är vuxen, jag gör som jag vill, är independent woman, lägger pengarna på vad jag vill etc etc så nu har jag gjort det, okej fockers?

Ijallefall.

Reflektioner tunnelbana:

Män i övre medelåldern gör tåhävningar i rulltrappan upp. Har sett detta vid ett flertal tillfällen. Obs, ej samma man som iaktagits vid olika tillfällen. Alltså flera olika män som gör tåhävningar. Är detta ngn ny slags "stegtävling" på diverse kontor runtom i stan? Bedömer detta som "märkligt".

Att vara höggravid i hettan innebär inte att man automatiskt får sitta ner på tunnelbanan. Folk trängs och puttas som vanligt. Ingen hänsyn, ingen respekt. Man ska visa HÄNSYN och RESPEKT för gravida kvinnor! Två st har erbjudit mig att sitta. Två stycken. Ett skämt! Den ena var en gammal skröplig tant som ba "åhh, lilla du, det där måste va jobbigt i hettan, vill du inte sitta ner?" och så tittade hon så snällt på mig att jag nästan började grina (jag tackade nej till erbjudandet med ett vänligt leende och förklaringen att jag skulle gå av nästa station, kan inte ta sittplats från söt tant). Den andra var en tjej i min egen ålder. Mkt troligt att hon själv var i samma situation förra sommaren (svarade "oh tack så mkt vad gulligt men det finns en plats här borta, jag kan ta den."). Obs att INGA MÄN har lyft sina lata, feta arslen från sätet och sagt "jag mitt lata, feta as behöver inte sitta, varsågod ta min plats". Bedömer detta som "sjukt".

Slutsats: Män beter sig märkligt och sjukt på tunnelbanan.

7 kommentarer:

Felicitas sa...

Förskräckligt. Jag trodde att folk hade bättre hyfs än så.

Tåhävningar i rulltrappan - vore det inte då på sin plats med balansövning på tunnelbanan (stående, utan att hålla i sig) så att en höggravid kvinna skulle få sitta?!!

Morr!

emster sa...

Feli: det kan man ju tycka!!

Miss Baglady sa...

Sic.

Du som är graviiid och allt. De borde verkeligen visa respekt. Och låta dig sitta.

Hmmff...

emster sa...

ja. respekt!

A. sa...

Hmm är du säker på tåhävningar. Aldrig sett.
Men jag brukar stretcha vaderna i rulltrappor :-) Låta hälen hänga ner liksom. Inte det du sett? :-) Fast nu åker jag ju sällan tunnelbana eller ens rulltrappa. Annars kan jag rekommendera det. Sjukt bra stretching hehe.

Förresten, var drar du gränsen för övre medelåldern? (lätt nervös)

emster sa...

kanske att nån av dem stretchat.

övre medelålder då tänker jag 45+. är det rätt?

A. sa...

Mycket bra gränsdragning. Ville inte hamna där... Dit förpassad av er ungdomar hehe