tisdag 15 februari 2011

barnbokskursen

linn ska ringa till kursen och fråga var föreläsningen är. för det kan väl inte vara en och en halv a4 med lite text om att barn är förtryckta av vuxna? eller? linn är en mkt tuff/hård kvinna så hon ska ringa och ba "hallå hit med lite hard core facts, mo fo's!" jag vågar inte ringa. de skulle ändå inte fatta vad jag ville när jag bara piper tyst och flämtar lite i luren av skräck för att behöva klaga.

iaf, kursen: jag är rädd för att vi (jag och linn dårå) är totalt pajade av högskola/universitet etc eftersom vi törstar så efter fakta och hur gör man. att kursmänniskorna ba kommer "men herregu är ni kreativa eller INTE, stiffos's?" en kurs behöver inte innebära att man lär sig en manual/modell att jobba efter. att utveckla sitt eget skrivande kan ju kanske vara att skriva saker ur olika perspektiv, få feed back på det samt reflektera över andras texter? kanske? eller? åh jag är så förvirrad. *förvirrad*

första uppgiften är iaf att man ska skriva en berättelse på max 2 a4 ur ett barns perspektiv. man ska bestämma sig för hur gammalt barnet är och så ska man skriva en berättelse. asså jag fattar inte. måste det vara i jag-form? ska barnet berätta en historia, typ "kom ketchup så går vi" eller "när vi var hos mormor kom en räv och åt upp hönan" eller kan det vara random typ som en introduktion/första kapitlet på en bok?

Jag tänker nog skriva tre olika perspektiv och sedan välja. tänker nämligen INTE göra fel.

8 kommentarer:

Katta Kvack sa...

Meh! Alltså, för nästan fyratusen tycker jag nog man kan kräva lite mer än ett halvt a4. Och tycker de inte det, då kan man ju lika bra läsa igenom de tre lektionerna som ingår i Johanna Thydells författarskola (http://www.johannathydell.se/inte-bara-bocker.asp). Det är i alla fall lite mer än ett halvt a4 - inte mycket mer, men lite. Och gratis.

emster sa...

eller hur! *besviken*

Linn sa...

Jag har ringt nu. Fick prata med osäker tant som ba eh ja det är en intressant frågeställning när jag undrade varför kursen inte stämmer överens med kursbeskrivningen som tydligt säger FÖRELÄSNINGAR. Jag får kolla på det och återkomma. Ska bli uppringd av bosstant klockan ett.

Veronika sa...

Jag har läst barn- och ungdomslitteratur på distans (Skövde eller Växjö, minns inte). Där lär man sig mer analysera och så. Det kan ju också vara ett bra steg om man vill bekanta sig närmare. Jag gillade mycket.
Jag tror att det är bra med både kreativa och analyserande kurser. Fördel med högskole-distans-kurser: Tämligen gratis!
(Jag har även läst kurser i kreativt skrivande på högskola. Fast nu har ni ju redan betalat. Men för framtiden.)

Veronika sa...

Vad gäller första uppgiften så tipsar jag om att läsa Barnen i Bullerbyn för inspiration. Den är ju berättad ur Lisas (typ 7 bast) perspektiv.

Linn sa...

men uuuuääää vad det är svårt!

Anonym sa...

Åh ni är så duktiga och jag är så impad. Ni kommer bli värsta kändisarna och jag kommer typ att känna en kändis. Emster ftw!!

emster sa...

Linn: fan, jag har skrivkramp!

Veronica: åh tack för tipset!

Linn: JAG VEEEET!

bagy: mkt tack för pepp. känner mig oduktig.