fredag 31 augusti 2007

Sambolivet - om Jäl, Jan-E och nektarinen

Vi har en del parkompisar. Jan-E och Krille är ett av favoritparen. Trots att de är ingenjörer. Båda två. De håller också på och bygger hus. Jag får en märklig känsla av att vi håller på att bli vuxna. Men att jag och Jäl lever i någon slags förnekelse. Vi kan inte köpa lägenhet. Vi ska ju jobba utomlands, resa och och och... göra en massa saker. Först.

Jäl fick ett mms från Jan-E häromdagen. Det var en bild på en nektarin som följdes av texten: ”Varje gång jag äter en nektarin kommer jag att tänka på dig.” Jäl är mycket sur över meddelandet. Säger att det är mitt fel. Han kan för sitt liv inte komma på vad han ska skriva tillbaka som är av samma kaliber.

Jag måste berätta historien om nektarinen. Jäl kom hem från jobbet en dag och var uppspelt. Han hade hittat en ny frukt. Det är hans nya bästa frukt sa han. Som en persika fast utan päls!

Jag bara gapade.

Jäl: ”Det heter nektarin”(överlycklig, som en stolt katt som släpar hem en död mus).
Jag: ”Har du aldrig ätit en nektarin förut?”
Jäl: ”Jaha, du vet vad det är?” (besviket)
Jag: ”Eh... Klar att jag vet vad en nektarin är. Är du knäpp?”

Sen kom jag på att Jäl är från landet. Han var på Mc Donalds första gången när han var 14. Inte så konstigt att han inte vet vad en nektarin är.

Jag berättade för Jan-E. Hon tycker att det är otroligt roligt. Hon retar Jäl mest hon kan. Jag är mycket stolt över att vara uppviglerska till detta lilla minikrig!

Annars tycker jag som Grynet: Frukt är inte godis.

Och ta ingen skit!

4 kommentarer:

Anonym sa...

...och du Jäl, Ta ingen skit! :)

emster sa...

Jäl är är också tuff. Han tar ingen skit.

=)

Felicitas sa...

Jag tycker att det där är helt underbart!!! =D Lite gulligt också för den delen!! =)

Niclas visste inte vad en snödroppe var.. Och inte påsklilja eller krokus heller... ;)

De är för söta, våra karlar! ;D

KRAM!

emster sa...

Hehe, visste han inte vad en snödroppe är? Man slutar aldrig att förvånas...

Jepp, de är söta. Såg Shrek idag. Den katten är ju bara för söt. Vill ha en egen katt i stövlar. Med spansk brytning.