torsdag 14 oktober 2010

the wire

Jag och Jäl har lånat de tre första säsongerna av the wire av Jäls kompis Jenny. Vi har bara sett ett avsnitt hittills. Men jag tror att jag kommer trycka på "like"-knappen på fejsboxen (haha!).

Men ganska komplicerad serie måste jag säga. Det första som händer är att det är två snubbar som sitter och pratar om en kille som heter Snorkråkan. Allt går väldigt fort och det är svårt att hänga med i vad de säger om den här Snorkråkan. Så jag frågade Jäl ba "vem är Snorkråkan!?" och han ba "men inte vet jag, jag ser också det här för första gången". Så bråkade vi lite om Snorkråkans viktighet för serien (jag ville spola tillbaka och kolla om, Jäl menade att Snorkråkan var "ingen speciell" och att jag skulle "lägga ner".

Alla i the wire ser likadana ut. Verkligen jättesvårt att se skillnad. Och hittade inte Snorkråkan ngt mer. Börjar dessutom frukta att min humor har pajat. Asså, jag skäms. Men jag skrattade så jag grät åt ett skämt i serien när en polis berättade att han hade skjutit en mus med tjänstevapnet och hade "lämnat honom på golvet som en varning till de andra mössen". Skrattade så tårarna sprutade.

Iaf. The wire verkar bra. Komplicerad men bra.

6 kommentarer:

anna sa...

du ska bara veta hur många gånger under denna serie jag har fått stoppa, fråga min kompis som är min med-tittare om vad fan som egentligen händer etc. dessutom är det för mig helt omöjligt att se utan text, för de pratar så snabbt och med massor av slang (men man lär sig massa coola uttryck med mera). synd, för det är så JÄVLA dåligt översatt, i alla fall i den box vi tittar i. dock kommer du snart att lära dig vem som är vem, och kommer bli kär i flera av karaktärerna, det blev i alla fall jag. så - komplicerad? no doubt. en av de bästa serier som någonsin gjorts? hellz yeah!

anna sa...

"den box vi tittar i". haha. tro fan att man inte förstår nåt om man sitter och tittar in i själva kartonglådan hela tiden..

mikebike sa...

Åh du anar inte vad avis jag är på dig nu. Den serien är tamigfan det bästa som någonsin gjorts. alla fem säsongerna. den blir bara bättre och bättre. verkligen det går inte att hypa den här serien för mycket. och humorn är grym i den. Fan jag älskar the wire. Lova att uppdatera mig om vad du tycker när du tittat litet till. Jag ryser, när jag tänker på allt ni har framför er.

Som anna säger. Utan text är den fan omöjlig att hajja. Den svenska översättningen är katastrofal men det är skitsamma, den får funka som en ledstång, nåt att hålla i när det behövs, men annars klara sig utan.

emster sa...

anna: alla boostar. blir pepp!

mikebike: shit va ALLA älskar the wire. ska hålla dig uppdaterad!

Josefine sa...

men ja! the wire. älsklingsserien. bästa ever. lovar. och vi fattade inte heller först. snotboogie. men han dyker inte upp igen. vi såg första avsnittet två gånger. vi tyckte det verkade konstigt och lade ner. började om några månader senare och det är mitt livs tvserieupplevelse. älskar nästan the wire mer än livet (eh där tog jag i minsann). har även fixat snygga skrivbord på laptoparna åt mig och m. på min sitter poliserna i en bil och på m:s sitter några knarkkungar i bilen. vi har troligen de tuffaste datorerna i världen mao.

emster sa...

Miss muffin, självklart är ni mkt cool.