fredag 6 maj 2011

Ett glas vin...

Jag läser annat än Wendela, jag lovar. Men så jävla arg över det här med den ammande mamman som blev nekad att köpa ett glas vin på Rival vid Mariatorget.

När barnet är "ute" delar man inte blod längre. Fattar ni moralpanikare? Om bröstmjölken innehåller lika hög promille som blodet, säg 0,5 promille och barnet dricker det dricker alltså barnet ngt som har 0,5 promille. TYP SOM FILMJÖLK! De ba "men jag skulle ALDRIG ge mitt barn filmjölk, han kan ju bli FULL!" eller vadå? Va? Är det så ni tänker moralpanikmorons?

Sjävlklart ska man inte bli full när man har hand om en liten bebis, man blir inte lika uppmärksam och kanske slö i reaktionerna kanske till och med omdömeslös. Jag menar tänk om man skulle tappa stackars bebis. Men man kan faktiskt ta ett glas vin. Djeeez.

9 kommentarer:

Jenny sa...

Jag sa till mina kollegor att jag skulle dricka lite vin och amma i framtiden. De blev helt hysteriska. Då höll jag tyst. Men jag kommer fortfarande ta mig ett glas.

emster sa...

det gör du rätt i.

Anna-Karin sa...

Håller med dig helt klart, men måste ändå påpeka att mamma och bebis inte delar blod under graviditeten heller.

Linda sa...

Jag får väl vara moraltanten då. Fattar bara inte varför man skulle känna att det var så viktigt att hälla i sig två glas vin när man samtidigt tar hand om ett spädbarn. Får man köra bil när man druckit två glas vin? Näe. Är det så hemskt att avstå från att dricka alkohol en kort period av sitt liv? Jag fattar bara inte problemet.

emster sa...

Ak: haha! Nä d har du rätt i.

Linda: såklart inget problem. Alla ska göra vad som känns bäst. Vi hade ju turen att dejan tog flaska, då kan ju pappan va hemma i lugn o ro. Men tycker ändå att ett glas vin t maten en ggn i v är ok.

Linda sa...

Ja, jag håller med om det :) Tkr det är skillnad på ett el två glas bara, och på att vara hemma el ute på krog. Då skulle jag vilja ha med en annan vuxen som var helt nykter isf. Blir lite upprörd när det gäller detta bara för att jag nyss hamnade i diskussion ang nån förälder som hade tagit m bebis på krog, lämnat den sovandes i garderoben och blivit soc-anmäld. Detta ledde vidare till allmänt kring alkohol och barn, och jag tycker bara att det är så konstigt hur typ alla verkar resonera. Till exempel ett par som vi brukar umgås med; när vi är där på middag blir de verkligen fulla båda två, och första gången jag såg det var bebisen bara sex månader. Är läskigt tycker jag.

emster sa...

Linda: men hemskt. lämna bebis i garderob! ja man ska ta det lugnt m alkohol.

Ejk sa...

Jag blev lika upprörd som du tills jag läste att det faktiskt var andra glaset vin som hon nekades. Bartendern ansåg sig ha en moralisk skyldighet och jag kan nog tycka att han gjorde lite rätt. JAg menar ammande mamma, hon har säkert inte druckit många droppar alkohol de senaste månaderna och så ska hon ha två glas vin, vem ska dra hem barnvagnen sen då. För hennes egen skull eller att alkoholen går över i bröstmjölken, skit samma. Men barnet då, alla talar bara om mammans rätt att ta det lugnt, gå ut och ha kul men barn är ingen rättighet det är en gåva och då kan man nog avstå alkohol någon månad till för deras skull Eller?
Förövrigt: Jag bara älskar din blogg, brukar läsa den när jag är nere och deppig och sedan är jag mycket gladare!

emster sa...

Ejk: Ja, man är ju rätt lättpåverkad i början. Men egentligen så blir det ju också mkt fokus på just när man ammar. Barnet är ju ff liten när man slutar amma (oftast) och då ska man ju fortfarande ta det lugnt m alkoholen. Barnvakt is the shit. Synd om föräldrar som inte har möjligheter att få barnvakt!

Kul att du gillar bloggen!