måndag 18 april 2011

Försäkrar ungen

Hej igen.

Fatta vuxen jag är! Ska på "rådgivningsmöte" idag för barnförsäkring åt lillungen. Hade på förhand bestämt mig för Skandia så när jag var gravid skaffade jag en sådan där gratis gravidförsäkring. Tänkte att de kommer ringa mig och vilja att jag ska teckna en barnförsäkring, så slipper jag komma ihåg. Men de ringde aldrig och när jag ringde dem så ville de bara skicka en massa papper med info. Jag vill inte ha papper med info. Jag vill ba teckna skiten och aldrig mer behöva tänka på det. I protest går jag därför på möte hos Trygg-Hansa. Om han är dålig kommer jag skrika högt och börja grina!

Har skaffat pass åt lillungen. När vi var där ville inte Dejan titta in i kameran så hon polisen fick ha ett metspö med en skallra och en liten kanin på som hon viftade ovanför kameran så att Dejan skulle titta dit. Dejan är ganska lättlurad så det funkade fint.  Hon är så söt att jag inte kan sluta garva. Jätteförvånad, tittar aningens åt sidan, världens pussmun och så ser man att ena örat är vingmutter!  GÖLLIGÖLL. Nu kan vi åka till Riga och hänga.

Appropå utomlands. Det här med resevagn, behöver man verkligen det?

8 kommentarer:

emve sa...

Till mig ringde FYRA försäkringsbolag typ veckan efter jag hade fött barn.

Och det där med resevagn. Behövs väl inte om man:
1. Tänkt bära barnet i stället (på armen, i sele eller sjal). Hela tiden. (Om nu barnet inte går själv men jag har en känsla av att OM Dejan redan kunde gå så hade du berättat det. Typ.)
2. Tänkt ta med sig sin vanliga vagn och inte tycker det gör nått att den blir mosad under 1000 kg annat bagage i lastrummet samt kastad som liten vante av biffiga bagagemänniskor som har som sport att förstöra saker.

emster sa...

emve: va! varför ringde ingen mig?!?

1. ej tänkt bära.

2. har en hård väska till vanliga vagnen som "är anpassad för flygning". kanske inte behöver resevagn...?

emve sa...

Ingen aning varför ingen ringde dig! Men jag blev mycket störd på att alla ringde mig. Väldigt irriterande. Speciellt eftersom jag nästan direkt skaffade barnförsäkring hos samma bolag jag själv är försäkras hos. Vi hamnade ju på sjukan direkt efter förlossningen så jag kände att det var bra att fixa snabbt.

Väska anpassad för flygning? Låter ju fint! Då borde det väl gå bra?

Jag har ingen hård väska till vår vagn, och den blir inte jätteliten ihopfälld, eller speciellt lätt (11kg). Inte jämfört med en resevagn! När vi ska dra iväg kommer jag köpa en sulky för typ 1000-lappen, som väger hälften av vad vår vagn gör och som jag inte gråter ihjäl mig om den försvinner/går sönder.

emve sa...

Ok..kanske inte väger hälften av 11kg men i alla fall mindre. Typ 6-7kg :P

emster sa...

ja, jo, vår vagn väger också en del... men det är små hjul på väskan så det funkar nog. hatar att man behöver så mkt prylar. funtar på en sådan där paraplyvagn. finns för typ 800 spänn. men ändå.

Sofia sa...

Vi har också Trygg Hansa men när vi ringde, de bara: Vi kommer hem till er och har möte!
Vi bara: Eh. Okej! *gick och satte på kaffet*

emster sa...

sofia: lyxen i det!

Anonym sa...

jag kollade ganska grundligt faktiskt. passade på att se över alla försäkringar på en gång o träffade tom några. blev trygg hansa rätt av, men framförallt pga barnförsäkringen. varför kommer jag däremot inte ihåg... :)

kramis på födelsedan!
åsa