tisdag 13 januari 2009

You friggin kiddin me!?!

Vår ugn som är från Ikea (som har visat sig ha samma servicenivå som SJ, det vill säga ingen) har gått sönder. Den tål tydligen inte att rengöras.

Vi har ett kvitto på vår ugn. Den är inköpt 2008-03-20.

Fixalagareparera borde alltså gå på garantin. Det är givet. Så självklart.

Men enligt konsumentkuklagen och den sjukt låga servecinivån på Ikea så gäller inte vårt kvitto.

Det är inte vi som har köpt ugnen. Det är Simon.

Hej då lycka till säger Ikea och lägger på luren.

Lackar.

Lackar så mycket att jag får andnöd.

Ringer sur konsumetkvinna på Konsumentverk.

Hon kan bara bekräfta.

Vi har ett avtal med Simon. Han har ansvar gentemot oss för ”skador som inte kunnat förutses” i två år.

Simon har ett avtal med Ikea.

Simon kan ringa Ikea och reklamera.

Inte jag.

Vekar lite omständligt tycker jag. Kan inte Ikea bara haja så går det här mycket snabbare.

Ja, det kanske man kan tycka säger sura konsumetkvinnan, och suckar sådär trött på ett icke serviceaktigt sätt.

Ja. Det. Tycker. Jag!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men snälla rara vad töntigt. Spela roll vem som ringer. Och när det gäller ugnar från Ikea, så verkar det inte vara en bra idé. Jag har också en, inköpt 20080105. Slutade vilja värma upp min mat någongång i Oktober 08. Om det inte är längre hållbarhet än så i genomsnitt på deras vitvaror. Hmm ja.

Najs blogg förresten.

karro sa...

tacka vet jag min gamla spis från 60-talet! det var tider då man gjorde riktiga grejer som håller än idag!

Ninde sa...

Mega badwill för Ikea! Sen tycker jag generellt att vitvarors hållbarhet borde tas med i alla miljöberäkningar. Spela roll om den drar jättelite om hela altet måste kastas och bytas ut med korta mellanrum...

emster sa...

Emm: Jag veeet. Nördar!

Tack :-)

Karro: Word.

Ninde: Håller heeeelt med!