fredag 1 april 2011

Leka

Jag älskade Barbie när jag var liten. Jag älskade My little pony. Jag lekte med mitt dockskåp. Jag vävde på min lilla vävstol. Jag ritade, målade, pysslade. Jag läste Bamsetidningar. Jag hade fått min kusin Pers gamla Bamse - mitt förråd av Bamsetidningar sinade aldrig. Jag hittade på fantasivärldar åt min gosedjur. Jag skapade samhällen åt smurfarna i snöhögar på vintern och i sandlådan på sommaren. Jag skapade djur och och av kottar, pinnar, gräs, stenar, jord, löv och mossa. Jag lekte med Lego och Playmo. Jag bakade. Jag skrev böcker. Jag spelade "straff" med pappa. Det var en fotbollslek. En stod i mål och var antingen en känd fotbollsmålvakt eller en känd hockeymålvakt. Den som sköt straffen var valfri fotbolls- eller hockespelare. Jag var alltid Larionov eller van Basten när jag sköt straff. Ibland var jag Kenta Nilsson också. Vi plockade svamp, blåbär, lingon, smultron, vildhallon och blommor när vi gick på promenad. Jag plockade äpplen, päron, körsbär, krusbär, vinbär, hallon och jordgubbar på tomten. Jag odlade mina egna morötter. Jag plockade mina egna luktärter. Jag fiskade kräftor med morfar och la ut nät med mamma och pappa. Jag hjälpte morfar att vattna tomaterna på kvällarna.

Jag lekte burken, röda-vita-stenen med kompisarna. Vi gick på spökutflykter. Dansade på gräsmattan. Vi hoppade kråka, spelade brännboll. Jag och min bästa kompis Minna lekte rymdfärja i täcket (man kröp in under påslakanet och pekade på de olika mönstrena som var "knappar" i rymdfärjan och gjorde att man kunde åka jättesnabbt, svänga, sakta in, stanna samt skjuta på häxor som också flög i rymden.

Jag gjorde nog allt. Både flickigt, pojkigt och sådant vi kanske inte klassar som "flickigt" eller "pojkigt".

Sån var jag.

4 kommentarer:

emve sa...

Låter bra!

Och det lustiga är jag att jag har ett blogginlägg bland mina utkast som handlar om precis samma sak. :)

A. sa...

Stort att välja Larionov!!! Världens bästa hockeyspelare. Som spelade halvblind innan han kom som typ 30 åring till NHL och deras läkare upptäckte att karln knappt såg något utan glasögon...

emster sa...

emve: publicera?

A: Larionov, bäst!

emve sa...

emster: Done!