måndag 27 juli 2009

Biografi

Gud.

Svärmor har börjat kommentera bloggen.

Jag känner mig helt... paff. Tappar orden. Hon ba "ja men varför förklarar du inte vem jag är i bloggen".

Man ba: eeeeh... du tycker inte att "svärmor" eller "Jälmamman" är lite av en give away?

Men asså, hon är från landet och jag antar att det blir så då. Hon har hittat Internet och vill vara med.

Jälmamman är en Gröna vågen svärmor. Ni vet, odla gäss och äta grönsaker som hon plockar själv. Hon har en katt som är hundraelva år gammal och så har hon dödat en hamster en gång. Inte med flit. Hon gav den tryckimpregnerat trä "att tugga på". Jäl var tvungen att lägga den i en påse och döda. Jälmamman grät.

När Jälmamman var liten hade hon ormar i sin dockvagn. Huggormar. Man kan tycka att det verkar psyko men om man träffar Jälmamman så fattar man. Hon är sån. Gröna vågen. Hon var Au pair i Tyskland när hon var ung. Det var i mitten av 70-talet. Då döpte hon om sig till Efva. När hon kom hem döpte hon tillbaka sig.

Jälmamman kan måla kurbits. Och så kan hon härma dialekter. Hon är ensambarn, precis som jag. Hennes högsta önskan är att vi ska ha en riktig Fanny & Alexander jul allihopa. Utan bråken och otroheten. Men att vi alla ska vara samlade och äta massor med mat och hoppa runt i ring kring granen. Jag vet iofs inte om vi kan ha gran för Jäl och Wacko Jacko är ju allergiska mot allt i hela världen.

När Jälmamman var 20 år gifte hon sig med Jälpappan och de skaffade ett litet gossebarn. Han blev hela släktens gullunge. Gull gull gull. Sen kom Jäl. Han hoppar och studsar fortfarande för uppmärksamhet. "Se på mig, se på mig". Ingen ser så bra för nu är det en massa ungar i släkten. Och lillasyster Saram är söt som en ängel. Ännu mindre lillasyster Linny är vacker som en dag. Jäl är i mitten. Han är ett mittenbarn och Jälmamman kallar honom Lille-häng-med. För han skulle alltid hänga med storebror Wacko. Wacko sprang för fort. Jäl skrapade knäna. Jälmamman fick blåsa bra igen.

När Jälmamman skilde sig träffade hon Fej. Han är tvärtemot Jälpappan. Hon gick från den ena sidan av skalan till den andra. Man kanske inte kan säga att det ena är bättre än det andra. Det är bara annorlunda. Om Jälpappan ska bygga, låt säga ett staket, så tar det en dag för Jälpappan. Det blir gjort snabbt. Men det kanske blir fel. Fej å andra sidan, han gör det så noggrannt och perfekt att det inte blir klart förrän trenden har vänt och Jälmamman vill ha ett nytt staket. Det gamla, nästan helt färdiga, perfekta staketet byts ut mot ett nytt.

Jag träffade Jälmamman första gången efter att hon hade gett Fej en av sina njurar. Han behövde verkligen en för han var smal och väldigt sjuk av sin egen njure. De låg på sjukhus en tid och var sjukskrivna. Jäl var orolig och tog med Saram och Linny på Liseberg. De var små så. Nu mår Jälmamman och Fej bra igen. Jag tycker att det var väldigt fint gjort av Jälmamman. Att ge sin njure sådär. Hon är väldigt fin. Jag skulle ge min ena njure till Jäl. Men vet du, Jälmamman, du är så fin att jag skulle ge en njure till dig med.

För du är familj.

Ps. Jäl inflikar att Jälmamman är lättlurad. "Hon går på allt". Vet inte riktigt vad han menar med det.

10 kommentarer:

sara-matilda sa...

Haha, oo noooo...
Väldigt fint skrivet av dig dock. Man kan ju inte annat än tycka om dig, ur mycket. puss på dig bästa

Jäl sa...

Mycket stämmer ju in väldigt bra, tillochmed mycket bra. Men en sak har du fått om bakfoten.
Jälmamman är inte gröna vågen, hon VILL vara som de som är gröna vågen. Men som tur är é hon lite koolare än så även om hon inte vet om det själv.

emster sa...

Åh Sara! Du är så GULLIG!

A. sa...

Jäl: Jag fick höra av min mor att vi bara tror det går/gått på allt. De har bara inte brytt sig... :D

Jäl sa...

A: hehe, tänk om det är så. Måste undersöka

Jäl sa...

Blogga mer jag har tråkigt

Jälmamman sa...

Hahahahahohoho! Jag skrattar så tårarna rinner.. Skulle läsa högt för Fej men kunde inte.. bara skrattade hela tiden.. haha.. du e roligt du!! Men det stämmer ju.. det mesta.. TACK nu har jag fått lite utrymme på bloggen.. Känns genast mycket bättre.

Jälmamman sa...

En sak till.. lättlurad.. Danne... ehh hmf...

Nea sa...

Läser dina inlägg! Du är grymt duktig och grymt gullig! :)
Massa kramisar!:)

emster sa...

Jälmamman: hehe, vad gör man inte för sin svärmor :-)

nea: Tack gumman, du är ju för söt!