onsdag 15 augusti 2007

Kultur och finsmakare

Det finns en hel del saker som gör mig förbannad (skönt att börja sitt bloggande som en total missnöjesmänniska). Om vi bortser från de vanligaste fröken Sverigesvaren så har vi bland annat kvar elitism och snobberi. De går oftast hand i hand.

Tyckare, kännare och vetare… De har ofta lärt sig vad de ska tycka, känna och veta. Vad är det för märkvärdigt med det? De talar om för mig hur jag ska dricka mitt vin, min whisk(e)y, mitt kaffe (espresso, cappucino, latte…). De vet precis vilka böcker som är något att ha, vilka filmer som har en oförståelig handling (typ Mulholland Drive) och de fnyser högt om jag berättar att jag tittar på tv – varje kväll nästan! Det gör de nämligen aldrig själva. ”Det är bara skräp på tv.” Jag tycker att man är sällsynt lågbegåvad om man fäller den kommentaren. Tänk vad mycket information som sänds varje minut på tv. Du kanske inte gillar allt som är på tv men det är faktiskt inte bara skräp som sänds. Det kan jag sätta min heder på!

Vem avgör vad som är skräp, kultur, finkultur, dålig underhållning eller underhållning i världsklass? Jo, det är allmänheten – inte de enskilda snobbiga fintyckarna. Vi kan aldrig ta ifrån allmänheten, alltså du och jag, att det är vår samlade åsikt som faktiskt bestämmer vad som är bra eller inte.

Själv vill jag bara skrika högt när någon helt okänd människa (läs karl) kommer fram på krogen och talar om för mig att man inte ska ha is i whiskyn… Men nu råkar jag gilla det. Jag tycker att det är gott. Jag struntar i vad någon med gott anseende en gång i tiden har sagt – för hundra miljoner år sedan. Jag har en egen vilja, mina smaklökar är individuella. Precis som min smak för böcker.

Det är snobberiet om böcker som gör mig riktigt irriterad. Jag älskar att läsa böcker. Jag läser varje dag på tunnelbanan på väg in till jobbet, jag läser ibland på lunchen och jag läser innan jag släcker lampan på kvällen. Bokmal gnäller Jäl. Men för mig är det den ultimata avkopplingen och jag är en total allätare. Vad som helst - allt från klassiker till feel-good till fantasy till deckare och biografier. Jag tycker speciellt om att varva läsandet med deckare. Det är utmärkt avkoppling. Det är spännande, lättläst och ofta är det faktiskt något man lär sig. Om allt möjligt. Huvudpersonen i deckarna brukar vara lite egna med specialintressen och fallen brukar också innehålla djupgrävande i något specifikt ämne. Men jag har märkt att inom litteraturen finns det de som anser att deckare inte är lika fint som att läsa som till exempel Tolstoy. Läser man inte på riktigt om man läser en deckare? Är inte det kultur?

Åt helvete med alla tyckare som inte vågar läsa en riktigt härligt spännande deckare! Om man inte njuter fullt ut av allt livet har att erbjuda – vad är det då för mening?

Deckartips:
Arne Dahl
Elisabeth George
Anne Holt
Anna Jansson

För annan spännande läsning rekommenderas Karin Alvetegen – starkt. Du blir mörkrädd.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har bara läst en bok av Karin Alvtegen, Svek - har recenserat den i min blogg också :-) jag fick bokstavligt talat gåshud av den... måste bli fler av hennes böcker!!

Anonym sa...

Hon har tydligen precis kommit med en ny bok, eller om den precis skall släppas... Jag var helt knäckt av rädsla när jag hade läst Alvtegen. Hon är helt grym!

//e

Anonym sa...

Har du några böcker av henne så lånar jag gärna!! :D Beställde precis 14 pocketböcker från Ginza för 312 kr... Toppen!

Anonym sa...

Ska kolla garderoben (där lästa böcker få bo just nu)...

Ja, jag såg på din blogg att du hade shoppat! Jag är impad!