söndag 26 augusti 2007

Inbundet eller pocket

Jag har hört att någon Stureplansbrat var irriterad över att det såldes pocketböcker i affärerna kring Stureplan. Det drar ner tyckte han. Inte tillräckligt classy.

Jag läser nästan uteslutande pocket. Jag är inte så brattig.

Men, hur är det egentligen? Är inbundet bättre än pocket?
Dags för lista:

Fördel inbundet:

Snyggare i bokhyllan
Håller bättre

Fördel Pocket:

Lätt att ha med
Kostar nästan ingenting

2-2 alltså.

Jag behöver något som avgör.

Kanske är det miljövänligare med pocket? Fast det är ju nästan fördel inbundet för jag är så trött på miljö- och klimatsnacket. Jag orkar inte. Jäl brukar påminna mig om att när vi var små, eller förlåt yngre, så var tugget att det skulle komma en ny istid. Ingen oroade sig för att det skulle bli för varmt. En fluga alltså. Jag behöver något annat.

Jag vet! Game, set och match är att pocket når ut! Alla kan köpa dem. Det slår ut trista bibliotek där man lånar. Alla vill äga idag. Det är som ”egna hems-drömmen”. Alla har rätt att äga sina böcker, precis som sina hus. Pocket är litteraturens ”egna hem”.

Alla vill faktiskt inte ha en klumpigt stor direktörsvilla i Djursholm!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köper pocket för att de är billiga och lätta att ha med... Men jag vill egentligen ha inbudet, så är det bara =P men man kan faktiskt göra snygga hyll-lösningar med pocket också, det finns så många alternativ idag!

Anonym sa...

Jepp. Pocket rular!