fredag 17 augusti 2007

Gäsp...

Är du ytlig? Då har jag boken för dig! Matilde av Denise Rudberg är bland det mest intetsägande jag har läst. Jag brukar tänka så här om huvudpersonen: Om jag hamnade bredvid den här personen på en middag – skulle jag ha trevligt då?

Om någon placerade mig vid Matilde hade jag gått därifrån. Så är det bara. Jag hoppas att boken inte är självbiografisk.

Det här handlar boken om:

Matilde kommer från en superrik norsk familj. Hon behöver inte jobba om hon inte vill så nu skriver hon på sin ROMAN. Hon är skild men kommer självklart överens med sitt ex hur bra som helst. Matilde och exet har två supersöta barn som säger de mest gulliga saker och nästan aldrig bråkar. Lyllo Matilde.

Hennes bästa kompis är en ultraframgånsrik och tät arkitekt eller nåt liknande. Han är ju så vitsig och skarp att man bara dör. Och om Matilde av någon anledning skulle vara lite deppig så tar de bara hans plan till stugan i fjällen. Super. Eller så åker Matilde och barnen ner till familjens hus på Mallis.

Men oj oj, nu börjar problemen i Matildes liv. Bästisen är kär i henne och killen hon dejtar lite lätt kanske inte är så bra som hon först trodde. Tur att hon inte hade hunnit bli kär! Och till råga på allt så gör exet slut med sin nya och det gör ju barnen ledsna för alla kommer ju så bra överens i Matildes perfekta liv!

Snark.

Jag vill inte dissa men det är svårt att låta bli. Det är bara så tråkigt att läsa om den här tjejen som har världens mest ointressanta liv. Jag är ledsen, men pengar gör inte en karaktär spännande!

Jag vill ha tillbaka mina sextiofem spänn. Och tre timmar.

Feel-good författare att rekommendera:

Marian Keyes – min favorit är En oväntad semester.
Jane Moore – lättsamma och trevliga böcker
Jane Green – jepp, underhållande läsning.
Lisa Jewel – gillade särskilt Typ trettio.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag avskyr verkligen Denise Rudbergs böcker... båda två som jag lyckats läsa! De är så jäkla intetsägande och tomma på nåt sätt, och GRYMT förutsägbara. Och handlar mest bara om materiella ting och pengar - fy fasiken. Lisa Jewel och Marian Keyes älskar jag, men de två Jane'arna måste jag nog testa :D

Anonym sa...

Jepp, testa. De är bra!

Snart ska vi träffa Jäls mamma och ge smycket. Avlägger rapport då!

Kram