onsdag 13 februari 2019

Man är som man är

Är ni också så här? Snälla säg att ni är så här.

Idag ska Daisy ha med sig en kompis hem och jag har städat. Av flera anledningar, varav ingen är den uppenbara "det är stökigt, jag borde städa". Jag har städat för att
1) Daisys kompis inte ska tycka att det är vidrigt och längta hem.
2) Hennes föräldrar inte ska tycka att vi är sjuka i huvudet och göra en orosanmälan till soc.

Jag har inte svabbat golv eller så men ändå. Om det bara var mina ungar som skulle hem efter skolan hade de fått möla runt i smutsen och utveckla allergier bäst de ville. Men jag har varit hemma hos kompisen i hennes uppstylade designhem. De bor så fint, va. Inte som vår IKEA-verklighet med intorkade makaroner i mattan och grusiga lerpölar i hallen.

Jag önskar så att jag inte brydde mig. Som min kompis Titti. När man kommer hem till henne och ska gå på toa får man kryssa fram mellan de använda trosorna på toagolvet. Och ibland blir man skickad till Ica för att handla för det finns inget hemma. Då blir jag varm i hjärtat.

4 kommentarer:

Kråksång sa...

Alltså, ja. Jag blir också varm i hjärtat av vänners skräp, snusk och oordning och städar tvångsmässigt bort mitt eget. Typ jämt, oavsett vem som kommer på besök, oavsett hur länge den ska stanna. Så himla skevt och orimligt förhållningssätt till sig själv i relation till andra ändå?! Men skura, där går gränsen. Det gör jag bara för mig själv. Men torka bort synliga fläckar på golvet inför andra, jojomen. Städar alltså för syns skull, bokstavligen.

emster sa...

Kråksång: exakt samma!

Ellet sa...

Nu har jag ju inte haft egna småbarn och de två jag lever med just nu spenderar mest tid med att rulla sig i sin egen smuts inne på sina rum, men något jag kan garantera att barnen får tumla över i resten av huset är flyttlådor och random saker som jag lagt i trevliga högar för framtida sortering, skänkning, hemletning, överallt. Ahem. Köksbord? Du menar kryddförvaringen-tills-jag-orkar-montera-kryddhyllan? Matsalsbordet? Du menar saker-som-inte-har-ett-hem-förvaringen? Soffan? Du menar teknik-laddarområdet? Hallfönstret? Jaha, kvitto och fickskräpshyllan!

Försöker försvara mig med att jag har det stökigt hemma men inte smutsigt, så då får det gå vägen. Trots att ungarna inte står för någon del alls av stöket, hähä.

emster sa...

haha, ja typ lite så