måndag 15 augusti 2011

Hej Linda och förlåt att jag inte har svarat på din kommentar

alla andra: linda skrev en kommentar att hon kommer vara ensam med en nyfödd typ aslänge för hennes man jobbar på annan ort och boy, känner jag igen det där! har varit mkt dålig medmänniska och inte svarat på lindas kommentar och haft riktigt dåligt samvete. så här kommer mitt svar.

För det första: grattis till preggo/lillunge! för det andra: tungt. det kommer såklart gå hur bra som helst men jag skulle verkligen ljuga om jag ba "det är toppen att va själv med lillunge". du får bara sänka kraven på hur det ska se ut hemma samt vilken mat du ska äta. eller förlåt. du kan inte ha några krav alls.

jag ångrar att jag inte gjorde så här:
ring alla du känner i närheten och GRINA, säg att du MÅSTE ha en massa lasagne och andra färdiga rätter i frysen och att de kan laga valfritt i sådana där folieformar man kan köpa på ica. de kan komma över whenever med maten. säg även att du kommer behöva hjälp m promenader alt städning. de får gå prommis med ungen medan du dammsuger eller så dammsuger de och du går på prommis med ungen.

säg till dem att de GÄRNA får komma över men att DE får ta med sig fika, du kan under inga som helst omständigheter ordna fika. du kan inte ens sätta på kaffe eller duka fram koppar. det får de göra. INGEN får komma utan att "hjälpa till" med ngt, typ plocka ut diskmaskinen, ta en sväng med dammsugaren, byta en glödlampa, gå och handla åt dig osv.

Det kanske låter hårt. Men du kommer ha en mkt liten plutt som skiter totalt i om du dammsuger och gärna vill hinna klart med det. du kommer va helt slut. du kommer börja sparka på dammsugaren om du ens försöker.

Så bara kräv!

Det är ju bara för några månader och efteråt kan du skylla på hormoner el dyl. Dessutom kan du bjuda igen, skicka tackkort osv.

Om det inte finns tillräckligt många vänner nära tycker jag att du och din man ska fundera på om det inte kan vara en bra idé att ha RUT under den här perioden. Och Gooh-lådor i kylen.

Stort grattis igen och lycka till. KRAM.

Ps. En annan bra sak är om de kan gå promenad med lillungen så att du kan SOVA alt DUSCHA. Sova och duscha är numera mina underbaraste.

2 kommentarer:

emsan sa...

Sjukt bra inlägg! Så sant! Andra läser inte ens tankar så det är lika bra att va tydlig från början med att man behöver hjälp.

emster sa...

ja, det är nog egentligen bara man själv som tyckre att det är lite jobbigt att fråga. vänner vill ju oftast gärna hjälpa till!