torsdag 28 mars 2019

tacksamhet

För flera år sedan läste jag inne hos Mirijam om en lista hon satte ihop med saker som hon var tacksam över. Att göra tacksamhetsövningar kan ge effekter på den mentala hälsan (säger Internet) och när Mirijam skrev om sin lista var jag ganska skör och stressad så jag började på min egen. Den där listan har sedan följt med mig och jag tänker på den ofta. I den övning som Mirijam skrev om (gud vad jag hoppas att det verkligen var Mirijam nu, annars framstår jag väl som galen men jag har bestämt för mig att det var hon) så skulle man lista 365 saker man var tacksam över, det vill säga en för varje dag. 

Det är ganska enkelt till en början, men trehundrasextiofem saker är ganska många och det fina med det är att du kommer in på sådana detaljnivåer att det alltid finns något att glädja sig åt och att vara nöjd över. 

Idag är jag tacksam över 
Vårvärme 
Lever i en demokrati 
Vi är friska 
Daniel kommer hem ikväll 
Jag har ett bar byxor på mig som jag tycker är snygga och de är sköna 
Jag hann duscha imorse 
Att zoey inte gråter längre när jag lämnar henne 
Att om allt går vägen får vi hyra ett fantastiskt strandhus i Oslo 
Att vi åker till fjällen nästa vecka 
Att mina barn vill krama mig 


Min påbörjade lista 
Daisy 
Zoey 
Daniel 
Mamma 
Pappa 
Släkt 
Vänner 
Daniels familj 
Min barndom 
Landet 
Att jag lever i en demokrati 
Att jag är frisk 
Att min familj är frisk 
Bada i havet 
Titta ut över havet 
Känna havsdoften 
Fiska kräftor 
Fiska med kastspö 
Simma i öppet vatten 
Bada badkar 
Göra en ansiktsmask 
Läsa en bok
Bläddra i ett magasin 
Nymålade naglar 
En god kopp kaffe 
Att halvvägs till jobbet sätta mig på en bänk och vila i fem minuter och bara ta det lugnt
Äta frukost i lugn och ro 
Sommarregn 
Gå barnfota i gräset 
Plocka svamp 
Baka en äppelpaj på landet 
Plocka bär på tomten 
Skriva 
Rita 
Pyssla 
Spela spel 
Sitta inne och se på ett öväder 
Hänga i soffan med min familj 
Åka skidor 
Åka längdskidor 
Vara i fjällen 
Lössnö 
Nypistade backar 
Kramar 
Ett snällt sms 
Champagneklubben 
Fotografera 
Ett glas champagne 
Nybäddat i sängen 
Nyvädrat hemma 
Att kunna göra medvetna val 
Gå till frisören 
Få en massage 
En lugn promenad 
Vara i skogen 
Springa en runda 
Träna med barnen 
Träna med daniel (gärna intervaller) 
Klarblå himmel 
Åka skidor när det är pinväder 
Varma kläder 
Jeans som passar 
Roliga strumpor 
Rensa ut kläder jag inte gillar 
Resa 
Äta god mat 
Popcorn 
blommor 
ha picknick 
gosa med en katt 
prata med en ettåring 
gå tidigt från jobbet 
hämta barnen tidigt 
när barnen klarar något de övat på 
när zoey kommer ner och vill sova brevid mig 
lyssna på musik 
gå på konsert 
se en teaterföreställning 
äta på restaurang 
att barnen får träffa sin mormor och morfar varje vecka 
att mina föräldrar vill vara så mycket med barnen 
att jag är älskad 
att jag är snäll och därför borde vara snäll mot mig själv 
fågelsång 
när solen skiner 
läsa bok under ett parasoll 
vila i skuggan en varm dag 
jordgubbar med mjölk 
när jag får lära mig nya saker 
middag hos mamma och pappa 
tända ljus en mörk höstkväll 
att mina vänner lyssnar på mig och förstår mig 
att daniels kollegor (mina gamla kollegor) i norge är så snälla och vill hjälpa mig 
att göra små filmer 
att höra en gammal människa berätta om sitt liv 
se en spännande serie på tv 
hjälpa mina vänner 
en smidig vardagsmorgon 
när barnen är glada 
när barnen leker ihop 
semester med familjen 
att jag är egen företagare och har möjlighet att styra över mitt eget liv 
att jag har fått vaccinationer mot farliga sjukdomar 
att mina barn har fått vaccinationer mot farliga sjukdomar 
att jag älskar daniel 
att daniel vill leva med mig 
att få sova en hel natt 
vakna utvilad 
sovmorgon 
gå upp tidigt 
solnedgångar 
soluppgångar 
vakna av ljuset och inte arlarmet 
sköna skor 
snölekar 
sitta mot en vägg och känna solens värme 
första vårvärmen
hundvalpar 
när mina kompisar får mig att skratta 

1 kommentar:

Rebs sa...

Fan va fint kissen.