onsdag 4 april 2012

op uppskjuten

idag skulle daisy ha opererats men hon fick inte pga hosta och lika bra är det för mer förvirrat ställe (??) kan icke existera. alltså jag vet att man inte får klaga på sjukvården men jag blir ändå lite rädd när åtta sköterskor fikar/tittar menlöst på varandra och ställer samma fråga till oss elva gånger, skickar oss till fel ställe, springer efter och hämtar oss och dessutom har all info på en liten papperslapp. ba hjälp men mitt barn ska SÖVAS och OPERERAS. tur att läkaren sa nej. dock verklighetsfrånseende läkare som ba "ja inför nästa operation kan ni väl ha henne hemma från dagis (läks ord ej mitt) i några dagar" och man ba "ja självklart,vi är snorrika, inga problem alls". *asså*

fick gå med dejan till föris istället. hon har börjat där nu. man kan säga att hon är rätt missnöjd med att ha blivit placerad på denna institution. gråten börjar redan när vi hämtar overallen på morgonen, protesten fortsätter hela vägen dit och kulminerar i ett slags panikartat illvrål vid en s k överlämning. daniels mamma påpekade för oss att det "pedagogiska" sättet att förenkla denna procedur är att "bekräfta barnets känslor". alltså står jag där och resonerar lugnt och stilla "jag ser att du är ledsen daisy, jag förstår det, men jag kommer och hämtar dig snart igen. ha det så roligt" till gaphalsen som kräkhostar av gråt.

de är bekymrade över att hon inte äter på föris. "Hon vill inte röra maten". Jag tiger och säger inte att jag nästan spricker av stolthet över att hon är så artig att hon inte kastar maten på golvet med all styrka hon kan uppbåda, så som hon gör hemma. jag säger istället att hon "äter varannan gång".  de nöjer sig med den förklaringen. vi har tagit med en tetra välling för riktigt panikartade situationer. 

mitt 20-månaders trotsmonster har även börjat att lägga sig ner på golvet och banka och skrika vid varje motstånd/tillsägelse och så fort jag nuddar henne skriker hon högt "AJ! AJAJAJAJAJ!!" för att jag på allmänna platser ska framstå som barnmisshandlare.


ja, så är livet som småbarnsmamma. vad har ni för er?

6 kommentarer:

Colombialiv sa...

Åhå, det är alltså detta man har att se fram emot...

emster sa...

yes. enjoy ;-)

Josefine sa...

lite samma trotsinferno här. men tintin kör mest på DUMMA DUMMA DUMMA mamma eller bara en enkel TYST NU MAMMA eller PRATA INTE MAMMA eller kombon Prata inte dumma mamma.

Hoppas i alla fall att det löser sig med lämning på föris. Alltså så jävla jobbigt när det är så. För både barn och vuxen.

Fifi sa...

Nu började jag gråta. Det här med dagis (förlåt, förskola) är ett känsligt ämne här och jag vill bli hemmafru så min unge aldrig behöver gå dit.

Johanna sa...

Josefins kommentar: hahaha.

Och alltså du skriver lååångt - älskart! Sluta aldrig blogga emster okej? Och det här med att er dotter heter Daisy. Så himla mäktigt. Hon kommer vara coolast i klassen.

emster sa...

Jos: LOL. Tintin är ju roligaste ungen!

men ja det är jobbigt att dejan verkligen inte vill. både för henne och oss.

fifi: det som är skönt med vår förskola är att personalen verkar TOPPEN. annars hade jag också sagt upp mig för ont i hjärtat när hon inte vill och är ledsen!!


johanna: lovar!