tisdag 5 maj 2009

Räntan

Telefonsamtal med en marknadsstrateg:

Jag: Hej, jo du jag skulle behöva ett digram över räntan, senaste året.
Strategen: Jaha, vilken ränta då?
Jag: Öh... Ja, asså "räntan" (artikulerar). För att visa hur den har gått... öh... Ner (osäkert).
Strategen: Jojo, men vad är syftet? Är det för de långa räntorna, handlar det om varför till exempel obligationsfonder har gått som de har eller vad är det du vill göra?
Jag:...?

(Tystnad)

Jag: Asså, jag vet inte. Men du vet staten... Du vet? ...Räntan. Jag vill visa den...
Strategen (stressad): Okej, du menar korta räntan. Jag fixar ett diagram åt dig. Känns som att det blir för krångligt att "lära dig".
Jag (piper): Åh tack! (lättad, skäms)

3 kommentarer:

Miss Baglady sa...

Nej usch det där är faktiskt inte så himla lätt. Finns ju hur många olika räntor som helst. Korta räntan, långa räntan, 2 månaders, tremånaders,femmånaders, sjumånaderns... baaa himla jobbigt!

Jäl sa...

Hehe...räntan...

emster sa...

Miss BL: Nä inte lätt. Men nu vet jag. Repo.

Jäl: hehe