fredag 12 april 2019

Politik

Gah! Är fortfarande upprörd över det här med "högerliberal". Kanske för att allt "höger" luktar brunskjorta för mig. Men det stämmer att jag är liberal. Jag är jävligt liberal - luften är fri osv. Seriöst så tycker jag att människan är en fri varelse med rätt att bestämma över sitt eget liv, jag tror på marknadsekonomin och är inget fan av (ekonomiska) regleringar som finns för att gynna en en enskild stat. Jag vill ha en fri marknad och fria val för alla människor. Helst inga gränser. Men det är ju en utopi.

Men jag är också solidarisk och anser att med rättigheter och frihet kommer ansvar, hänsyn och respekt. Och det måste alltid komma först. Det vi gör får inte skada någon eller lämna för stora avtryck på miljön. Vi ska alla ha förutsättningar till ett bra liv och ett skyddsnät att falla tillbaka på. Men ekonomiska regleringar, protektionistiska lagar och regler om att "X procent av all musik som spelas på radio ska vara svensk" etc det är löjligt. Kultur är viktigt men att rangordna och bestämma vad som är "fin" kultur som bör ha statligt stöd och vad som är "ful" kultur som ska straffbeskattas är orimligt. Och leder till kass människosyn (Lex Svenska Akademien, Lex Dramaten).

Jag är liberal.
Men jag är också solidarisk och humanist.

Jag tycker att moderaterna är ett konservativt elitistiskt egennyttigt gubbparti.
Jag tycker att socialdemokraterna är ett maktfullkomligt identitetskrisande parti med noll känsla för vad som är viktigt för "vanliga" människor.
Jag tycker att Sverigedemokraterna är hatiska och korkade rasister med en blame everyone else politik.
Jag tycker att Centern är en omogen tonåring som tror den vet allt men som inte inser när det är dags att dra gränsen.
Jag tycker att Liberalerna är en töntig farbror som sätter kepsen på sniskan och tror att han är "down with the kids".
Jag tycker att Vänstern är som en snällis som tyvärr är historielös och verklighetsfrånseende.
Jag tycker att KD är en läskig sekt med Stepford wife nr 1 på tronen.

Har jag glömt nån?

Miljöpartiet ja. Partiet som inte är ett parti utan ett gäng fältbiologer som leker skolval och tar varje icke genomtänkt fråga när den råkar dyka upp.

Jag hatar att prata politik och jag hatar att säga vad jag tycker men nu gör jag det i alla fall. Ja, jag röstade i valet. Jag röstade på ett parti till riksdag och kommun och ett annat till landsting. Till landstinget röstade jag EMOT sittande ordning pga Karolinska. För helvete, hur kunde de få fortsatt förtroende efter den totala genomklappningen?

Eftersom inget parti passar mig som hand i handske får jag välja ut de för mig viktigaste frågorna och gå på det som stämmer in bäst. Det blir ofta olika partier i de olika valen. Ibland röstar jag för motvikt också. Som i Europavalet där jag röstade för vad jag tror att Europa behöver, vad saknades där liksom?  Jag har vid olika tillfällen röstat på alla partier förutom Vänstern, KD och Sverigedemokraterna. Och så här kommer det nog fortsätta för mig.

Hälsar den solidariska humanliberalen.

Inga kommentarer: