lördag 9 februari 2013

diggi generation

Mina föräldrar prenumererar på DN. Om man är prenumerant får man även tillgång till den digitala versionen av dn. Alltså full access till dn.se. Mina föräldrar är, jag skulle inte vilja säga teknikaverta, men jo teknikaverta. Alltså de har mail: spray. Kanske de sista i världen som fortfarande använder den portalen? Håller de Spray igång bara för att min mamma ska kunna skicka kedjebrev av typen "rolig historia historia, skicka vidare till alla underbara kvinns du känner glad smiley busig smiley hjärta hjärta" och för att min pappa ska kunna "kolla" sin mail och ytterst sporadiskt maila med sina två barndomsvänner varav den ena han träffar "irl" oftare än de mailar? Och så betalar pappa räkningarna på nätet och mamma lägger över bilder från kameran till datorn. Men det är pretty much it.

Iaf frågade Daniel om de använder sin digitala prenumeration och om inte så kunde vi kanske använda den? Fyra tomma hål stirrade tillbaka. Sedan såg de lite panikslagna ut, typ som att vi frågade efter inlogg till deras internetbank och tänkte länsa kontot och maxa krediterna. Daniel viskade till mig "kan du din pappas personnummer"? och så lämnade vi det därhän och aktiverade bakom deras rygg. För husfriden. Pensionärer ska man inte göra upprörda i onödan. De kan älta saker och oroa sig i fler år.